بازگشت پاركبان ها، از شایعه تا واقعیت

بازگشت پاركبان ها، از شایعه تا واقعیت

تاكسی مدرن: مدت هاست كه پرونده استفاده از پاركبان برای مدیریت پارك حاشیه ای بسته شده اما حالا زمزمه هایی به گوش می رسد كه برخلاف مصوبه وزارت كشور، باردیگر پاركبان ها به خیابان های تهران بازگردند.


به گزارش تاكسی مدرن به نقل از ایسنا، موضوع تولید گروه یا رسته ای برای مدیریت پارك حاشیه ای به یك دهه قبل برمی گردد چراكه در آن زمان توافقاتی بین پلیس راهور و شهرداری تهران برای آنچه كه ساماندهی و توزیع عادلانه پارك حاشیه ای خودرو نامیدند، انجام شد كه نهایتا این توافقات منجر به ایجاد و پدید آمدن پاركبان ها در سطح شهر و معابر پایتخت شد.
بر اساس این توافق، افرادی به نام «پاركبان» در خیابان ها مستقر شدند تا در جهت ساماندهی پارك های حاشیه ای خودرو و توزیع عادلانه جای پارك و تا اندازه ای هم در حوزه تامین امنیت خودروها فعالیت می كردند و نهایتا هم مردم با همه كمی و كاستی ها، بحث ها و جدل ها بالاخره حضور افرادی بعنوان پاركبان را در معابر شهر تهران قبول كردند اما به علت برخی مشكلات و مسایل و رفتارهای برخی پاركبانان در دریافت وجه بیشتر از رانندگان و... كم كم زمینه اعتراض مردم بوجود آمد.
یكی از مهم ترین تخلفات پاركبان های شهر تهران، دریافت عوارض بیشتر از میزان مصوب است. حتی نیم ساعت های رایگانی كه برای پارك حاشیه ای در نظر گرفته شده هم توسط این دست افراد نادیده گرفته شده و رانندگان ملزم به پرداخت رقم هایی فراتر از میزانی می شدند كه بر روی برگه های در دست پاركبان ها درج می شد و این بحث و جدل ها ادامه داشت تا اینكه مازیار حسینی معاون وقت حمل ونقل ترافیك شهرداری تهران در آذر 1395 در گفت وگویی با ایسنا، اظهار داشته بود: عملا از سال ۹۴ تابحال سازمان حمل ونقل و ترافیك قراردادی با پاركبان ها ندارد، پولی كه بابت پارك حاشیه ای دریافت می گردد به حساب خزانه و نه شهرداری ریخته می گردد.
حسینی با اشاره به اینكه برخورد سلبی صرف جوابگو نیست، اظهار داشت: البته با گسترش پاركومترها در سراسر شهر وجود پاركبان معنا و مفهومی ندارد هرچند كه طی مكاتبه با شركت شهربان درخواست كردیم كه بررسی لازم صورت گیرد تا به تدریج شاهد حذف پاركبان ها باشیم.

به گزارش تاكسی مدرن به نقل از ایسنا، پس از مدتی هم هرگونه فعالیت پاركبانان در معابر ممنوع اعلام گردید و پرونده پاركبان ها به صورت كل بسته شد اما حالا با گذشت دو الی سه سال از ممنوعیت فعالیت پاركبان ها بار دیگر زمزمه های استفاده از آنها كه غیرقانونی هم هست به گوش می رسد بگونه ای كه محمدعلی كرونی، دبیر كمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در این باره گفته است: " با عنایت به مصوبه شورای شهر تهران در سال 95 در خصوص اجبار شهرداری تهران نسبت به مكانیزاسیون پارك حاشیه ای و همینطور مصوبه اخیر شورای شهر پنجم در خصوص عرضه برنامه عملیاتی ساماندهی پارك حاشیه ای و بكارگیری فناوری روز در دنیا، شاهد این مسئله هستیم كه معاونت حمل و نقل و ترافیك در یكی از مناطق شهرداری تهران به صورت منطقه ای و بدون عرضه برنامه عملیاتی هماهنگ برای كل سطح شهر تهران، مناقصه ای در جهت واگذاری مكان های پارك حاشیه ای، آن هم در چارچوب قراردادهای غیرمكانیزه و به وسیله ثبت تصاویر توسط اپراتورهای انسانی برگزار كرده و پیمانكار را هم برگزیده است."
اما با اینكه دبیر كمیسیون حمل ونقل در مصاحبه خود تاكید زیادی بر استفاده دوباره از پاركبان ها داشته اما كامران اخباری معاون اجرایی سازمان حمل و نقل و ترافیك شهرداری تهران در گفت وگو با ایسنا، این مورد را رد كرده و در واكنش به این خبر در مورد استفاده از پاركبان در تهران می گوید: از پاركبان به شكل سنتی و غیر مكانیزه استفاده نمی نماییم.
وی با اشاره به اینكه در صحبت دبیر كمیسیون حمل ونقل شورا به مصداق مشخصی كه در كدام منطقه و معبر از پاركبان استفاده شده، اشاره نشده است اظهار داشت: شهرداری تهران در هیچ منطقه ای پاركبان راه اندازی نكرده است و بیان این گونه مطالب مبهم و كلی سبب بی اعتمادی مردم به سیستم مدیریت شهری می گردد.
اخباری با اشاره به اینكه امكان دارد یك مجتمع یا مركز تجاری آنهم در پاركینگ و فضای در رابطه با مجتمع و برای نظم دهی به عبور و مرور از افرادی تحت عنوان " پاركبان" استفاده نماید كه آنهم خلاف است اظهار داشت: اما اگر از این افراد در حاشیه خیابان های عمومی كه متعلق به مردم است، استفاده شود، تخلف به حساب می آید.
وی افزود: استفاده دوباره از پاركبان به هیچ وجه حقیقت ندارد و از آنجایی كه حاشیه خیابان ها جز معابر عمومی بوده و متعلق به همه مردم است در صورت بروز تخلف با كمك و همكاری پلیس با آنها برخورد می نماییم و باید تاكید كنم كه بهتر است اگر تخلفی یا مبحث مشابهی در هرجا دیده شد بعد از بررسی كارشناسی برای تعیین صحت و سقم آن، مبحث به جای رسانه ای شدن به اطلاع مسئولین ذی صلاح رسانده شود تا برخورد شود.
معاون اجرایی سازمان حمل و نقل و ترافیك شهرداری تهران همینطور در مورد طرح شهرداری برای ساماندهی پارك حاشیه ای كه مورد تاكید شورای شهر و كمیسیون حمل ونقل شورای شهر است هم اظهار داشت: هم اكنون مقرر است ساماندهی پارك حاشیه ای به صورت مكانیزه در منطقه 2 به صورت پایلوت صورت گیرد كه امیدواریم تا آخر سال آینده این مهم محقق شود و با ارزیابی نكات مثبت و منفی به كل سطح شهر تهران تسری می یابد.

خبرنگار: مژگان انصاری/ دبیر خبر: بهناز غفاری



1397/10/28
20:57:01
5.0 از 5
5188
تگهای خبر: پلیس راهور , ترافیك , تولید , حمل و نقل
این پست تاکسی مدرن را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۵

لینک دوستان تاكسی مدرن

تاکسی مدرن

تگهای تاكسی مدرن

taximodern.ir - حقوق مادی و معنوی سایت تاكسی مدرن محفوظ است

تاكسی مدرن

سفارش آنلاین تاکسی مدرن