گزارش تاكسی مدرن؛
خروج غول های فرسوده از جاده های ایران
در حالیکه کامیون های فرسوده همچنان درحال گرفتن تلفات و هدر دادن سوخت یارانه ای هستند اما تابحال از ۶ هزار کامیون ثبت سفارش شده تنها ۲ هزار دستگاه از گمرک ترخیص شده است.
به گزارش تاکسی مدرن به نقل از مهر، مبحث نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده ای و کاهش تعداد کامیون های فرسوده در کشور از محل واردات کامیون های تا ۳ سال کارکرده اروپایی بعد از آنکه با مشکل حجم انبوه کامیون های دپوشده در انبارهای گمرکات روبه رو و شد، سبب شد تا از اواخر شهریور سال جاری دادستان تهران به این مورد ورود کرده و دستوراتی برای رفع مشکلات و تسریع ترخیص آنها صادر کند.
اگرچه این روند تا حدودی بهبود یافته، اما بر خلاف دستور دادستان تهران که قرار بود، تا آخر مهر ماه، کامیون های مانده در انبارهای گمرکات تعیین تکلیف و ترخیص شوند، به قول داریوش امانی معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای احتمالاً تا آخر سال جاری این روند ترخیص به طول می انجامد.
در حال حاضر غول های آهنین فرسوده در جاده ها هم به کشته های سوانح جاده ای دامن زده اند، هم در افزایش هدررفت سوخت به علت مصرف تا دو برابری سوخت یارانه ای در کامیون های فرسوده نسبت به نوساز سهیم اند و هم در تخریب جاده ها مشارکت می کنند. بنا بر اعلام سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، سهم کامیون ها از سوانح جاده ای ۱۴ درصد است.
هدررفت سالانه ۲۷ هزار میلیارد تومان سوخت با تردد کامیون های فرسوده
میزان مصرف سوخت کامیون های فرسوده ۳۰ تا ۴۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر و کامیون های نوساز ۱۵ تا ۲۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است که تفاوت ۲۰ لیتری (هدررفت سوخت) دارند؛ از طرفی ۲۰۰ هزار دستگاه کامیون فرسوده در جاده های کشور تردد دارند که میزان متوسط پیمایش هر کامیون سالانه ۸۰ هزار کیلومتر است.
بنابراین سالانه هدررفت یک میلیون و ۶۰۰ هزار لیتر گازوئیل یارانه ای در کشور داریم؛ نرخ گازوئیل بر مبنای فوب خلیج فارس حدود ۶.۷ سنت است که با احتساب هر دلار ۲۵ هزار تومان، حدود ۱۶ هزار و ۸۰۰ تومان برای هر لیتر خواهد بود.
با این حساب سالانه به علت تردد کامیون های فرسوده در کشور حدود ۲۷ هزار میلیارد تومان هدر می رود.
نگاهی به آمار پایین تولید کامیون در داخل طی ۶ ماهه امسال: «خاور» ۱۸۵۴ کامیون / «خکاوه» ۵۰۳ کامیون سبک؛ سنگین، صفر
آمار منتشر از جانب ایران خودرودیزل با نماد خاور در سامانه کدال نشان داده است که این شرکت در ۶ ماهه نخست سال جاری ۱۸۵۴ دستگاه کامیون سنگین تولید و ۱۸۰۳ دستگاه به فروش رسانده است.
آمار تولید کامیون سبک این شرکت امسال صفر بوده است.
سایپادیزل با نماد خکاوه هم در ۶ ماهه نخست سال جاری ۵۰۳ دستگاه کامیون تولید کرده که همه آنها سبک و زیر ۱۰ تن هستند این در شرایطی است که تردد کامیون های سبک در جاده های کشور صرفه اقتصادی ندارد و برای اقتصادی شدن، باید بالای ۱۰ تن باشند.
دبیر کارگروه نوسازی ناوگان: تنها ۲۰ درصد نوسازی با واردات است و ۸۰ درصد آن از محل تولید داخل خواهد بود
صدرالله بمانا دبیر کارگروه نوسازی ناوگان جاده ای در گفتگو با خبرنگار مهر درباره آخرین وضعیت واردات کامیون های ۳ سال کارکرد از گمرک اظهار داشت: تا آخر هفته گذشته دو هزار دستگاه ترخیص شده است. فرآیند ترخیص روی روال افتاده و سرعت گرفته است.
وی اضافه کرد: نهادهای ذی ربط در گمرکات اجرایی تهران، شهریار، اردبیل، زنجان، اصفهان، شیراز و مشهد مستقر شده اند.
وی درباره واردات کامیون های جدید اروپایی اظهار داشت: آمار دقیقی نداریم چون که کامیون ها وارد مرز شده و در گمرک می مانند. به جای آنکه خریدار به آلمان یا ترکیه برود تا کامیون بخرد از وارد کنندگان در مرز خریداری نموده و سپس ثبت سفارش خرید می کنند. واردکننده هم شرکت حمل و نقلی است که سفارش واردات از خریدار دریافت کرده است. ازاین رو آمار واردات زمانی دقیق می شود که در سامانه گمرک به ثبت برسد.
۲ هزار دستگاه کامیون وارداتی تا کنون از گمرک ترخیص شده اند / ۸۰۰ دستگاه پلاک گذاری
دبیر کارگروه نوسازی ناوگان جاده ای افزود: آنچه سازمان راهداری آمار دارد تعداد ترخیص کامیون های پلاک گذاری شده است. از ۲ هزار دستگاه کامیون ترخیصی، ۸۰۰ دستگاه شماره گذاری شده است. همینطور سه هزار دستگاه کامیون فرسوده برای اسقاط معرفی نامه دریافت کرده اند که ۲ هزار دستگاه را ناجا تأیید کرده است.
مشاور سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در امور نوسازی ناوگان اضافه کرد: مشکلات ارزی واردات کامیون های ۳ سال کارکرد اروپایی برطرف شده و دیگر نیازی به عرضه ضمانت نامه بانکی برای این کامیون ها نیست چون به کامیون های وارداتی نه ارز دولتی تعلق می گیرد و نه نیمایی و صرفا منشأ خارجی دارد یا از محل ارز صادرات وارد کشور می شوند.
بمانا درباره حل مشکل عرضه خدمات بعد از فروش به کامیون های وارداتی خاطرنشان کرد: ایران خودرو دیزل ۹۰ دستگاه بنز وارداتی را تأیید کرد و خدمات بعد از فروش آنها را برعهده گرفت که امکان ترخیص فراهم گردید.
چرا ایران خودرودیزل با واردات کامیون مخالف است؟
وی در پاسخ به این پرسش که چرا مدیرعامل ایران خودرو دیزل با واردات کامیون های اروپایی مخالف است اظهار داشت: اولاً این خودرو ها، خودرو های عمومی هستند و در تمام دنیا خودرو های عمومی با بالاترین کیفیت ساخته می شوند بنابراین کارکرد واقعی آنها تا ۱۵ سال است. بویژه که استانداردهای معاینه فنی اروپا بسیار سختگیرانه است.
بمانا اظهار داشت: دوم این که ۲ سال از ۳ سال کارکرد کامیون های وارد شده دارای گارانتی بسیار قوی بوده است که نشان داده است کارکرد این کامیون ها چندان بالا نیست.
وی افزود: سوم این که جاده های اروپا اکثراً آزادراه و بزرگراه هستند و کامیون ها در جاده های با استانداردهای بالا تردد داشته اند.
به گفته دبیر کارگروه نوسازی ناوگان جاده ای موارد مذکور نشان داده است واردات کامیون های اروپایی ضربه ای به تولید داخل نمی زند.
اروپا کامیون های چینی مونتاژ داخل را راه نمی دهد
وی تصریح کرد: کامیون های تولید داخل به طور عمده سبک و زیر ۱۰ تن هستند ما تکنولوژی تولید کامیون سنگین را نداریم. از طرفی عمده کامیون های تولید داخل، به صورت واردات قطعات از چین و سپس مونتاژ آن در داخل است چون ما تکنولوژی تولید گیربکس یا کامپیوتر این کامیون ها را نداریم.
دبیر کارگروه نوسازی ناوگان جاده ای تصریح کرد: کامیون هایی که وارد کرده ایم کمتر در داخل تردد دارند و به طور عمده برای ترانزیت است چون اروپا اجازه ورود کامیون های چینی که در ایران تولید می شود را نمی دهد. این در شرایطی است که در کشورهای همسایه شرقی ما صد در صد کامیون های اروپایی هستند و به سادگی وارد کشورهای اروپایی می شوند.
وی تصریح کرد: کامیون هایی که وارد می شود مازاد نیست بلکه رفع کمبود است و به ازای واردات هر دستگاه، یک کامیون فرسوده اسقاط می شود. ۲۰ درصد نیاز نوسازی ناوگان را با واردات برطرف می نماییم و ۸۰ درصد از محل تولید داخل است.
واردات کامیون اروپایی متوقف شود، قیمت کامیون های موجود به ۱۰ میلیارد تومان می رسد
مشاور سازمان راهداری تصریح کرد: اگر طرح واردات کامیون اروپایی متوقف شود شاهد افزایش قیمت کامیون خواهیم بود. سال قبل ولوو اچ اف ۷ میلیارد تومان بود با آغاز واردات به ۳.۵ میلیارد تومان کاهش پیدا کرد ولی چون هم اکنون تولید داخل نداریم و واردات هم کمرنگ شد فعلا به ۴ تا ۴.۵ میلیارد رسیده است اما اگر به صورت کامل طرح واردات کامیون اروپایی متوقف شود مطمئن باشید قیمت کامیون به بالای ۱۰ میلیون تومان می رسد. همینطور فرسودگی بیشتر شده، در ترانزیت به مشکل می خوریم و تصادفات و تلفات جاده ای هم افزایش خواهد یافت.
تابستان سال جاری برای حمل کالاهای اساسی از بنادر به مشکل خورده بودیم
بمانا بیان نمود: در تابستان سال جاری کالاهای اساسی در بنادر دپو شده بود و کامیون برای حمل آنها کم داشتیم؛ سازمان راهداری مجبور شد همه کامیون ها را بسیج کند تا حمل کالای غیراساسی متوقف شده و کامیون ها به حمل کالاهای اساسی اقدام نمایند. ازاین رو مشکل کمبود کامیون داریم.
خودروسازان داخلی توان تولید سالی ۳۰ هزار کامیون را دارند؟
وی افزود: اگر قانون واردات کامیون های اروپایی به صورت کامل اجرا شود نهایتا سالانه ۲ هزار دستگاه وارد خواهد شد و مجموعاً به ۷ هزار دستگاه می رسد در حالیکه سالانه احتیاج به حداقل نوسازی ۳۰ هزار دستگاه داریم تا کل ناوگان ما نوسازی شود اما آیا شرکتهای خودروساز ما توان تولید سالی ۳۰ هزار کامیون سنگین را دارند؟
دبیر کارگروه نوسازی ناوگان جاده ای خاطرنشان کرد: از سال ۹۵ قرار شد طرح نوسازی ۶۵ هزار دستگاه کامیون فرسوده از محل ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید در ۳ سال اجرا شود اما تنها در این سه سال ۵ هزار دستگاه کامیون از جانب تولید کنندگان داخلی تحویل گردید.
دستور وزرای راه و صمت برای تدوین طرح جدید نوسازی / ۱۳۶ هزار کامیون با تولید داخل نوسازی می شوند
وی تصریح کرد: به دستور رستم قاسمی و سیدرضا فاطمی امین وزرای راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت طرح جدیدی برای نوسازی ناوگان جاده ای از جانب سازمان راهداری تدوین شده و مقرر است در شورای اقتصاد مطرح و تصویب شود. بر این اساس ۱۳۶ هزار کامیون، ۲۲ هزار مینی بوس و ۹ هزار دستگاه اتوبوس فرسوده از محل تولید داخل نوسازی خواهند شد. مشکلات طرح های قبلی در طرح جدید رفع شده است.
منبع: تاكسی مدرن
این پست تاکسی مدرن را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب