لایحه بودجه ۲۶ هزار میلیارد تومانی شهرداری مشهد برای ۱۴۰۱
به گزارش تاکسی مدرن خراسان رضوی لایحه بودجه ۲۶ هزار و ۱۷۴ میلیارد تومانی سال ۱۴۰۱ شهرداری از جانب شهردار مشهد به شورای اسلامی شهر مشهد تقدیم شد.
سید عبدالله ارجائی امروز در بیست وسومین جلسه علنی ششمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد که در تالار شهر برگزار شد، اظهار نمود: بر مبنای زمان بندی قانون مکلف بودیم در این نشست لایحه بودجه را تقدیم شورا نماییم. مأموریت ما در این بودجه تحقق رهیافت دوره ششم مدیریت شهری است. در این دوره برای نخستین بار شاهد ابتکار بسیار جالبی از جانب اعضای شورای شهر بودیم که معتقدم در کشور کم نظیر یا بی نظیر است و آن مشخص کردن رهیافت های مدیریت شهری پیش از انتخاب شهردار و اعلام این رهیافت ها به نامزدهای شهرداری بود. این مساله بسیار راهگشا بود و سبب شد از همان ابتدا سیاست ها مشخص باشد.
وی اضافه کرد: به سبب این که در بودجه ۱۴۰۰ شورای ششم در نیمه راه وارد شد، دست شهرداری و شورای شهر برای اصلاح بودجه باز نبود. قاعدتا بودجه ۱۴۰۱ مورد توجه سیاست های مدیریت شهری در دوره ششم قرار خواهد گرفت؛ بنابراین نخستین مأموریت بودجه سال آینده شهرداری تحقق رهیافت های ابلاغی شورای شهر و برنامه های عرضه شده شهردار در همان روزهای ابتدایی است.
شهردار مشهد افزود: انطباق با گزاره های چشم اندازی نوزده گانه و چرخش های تحول آفرین هجده گانه از راهبردهای اصلی بودجه ۱۴۰۱ است. در ابتدای این دوره برای رهیافت های شورای اسلامی ۱۹ گزاره چشم اندازی و ۱۸ چرخش تحول آفرین به بدنه کارشناسی شهرداری ابلاغ گردید که این موارد در بودجه به وضوح دیده شده است.
ارجائی اظهار داشت: یکی از شعارهای محوری اعضای شورا تعالی سازی در شهر در زمینه توزیع امکانات، فرصت ها و عدالت محوری بود که در بودجه ۱۴۰۱ ریل گذاری آن به خوبی انجام شده است و امیدواریم با تصویب شورای اسلامی شهر بتوانیم نواحی کمترتوسعه یافته و حاشیه شهر را با سرعت بیشتری به متن شهر نزدیک نماییم.
در بودجه ۱۴۰۱ شاهد کاهش چشم گیر رشد اعتبارات هزینه ای هستیم
وی بیان کرد: کاهش هزینه های جاری با ارتقای بهره وری و اتخاذ روش های نوآورانه راهبرد بعدی بودجه ۱۴۰۱ است. اگر با شیب فعلی به سمت بودجه ۱۴۰۱ حرکت می کردیم، در فاصله زمانی یک تا ۲ سال آینده همه درآمدهای اصلی شهرداری صرف هزینه های جاری می شد و شهرداری به بنگاهی عمرانی و اقتصادی و در نهایت تبدیل به یک نهاد هزینه ای برای شهر مشهد می شد.
ارجائی افزود: از مسائل اساسی شهر در ابرسازمان هایی مثل شهرداری سهم زیاد اعتبارات هزینه ای از درآمدهای پایدار می باشد که ما را به دستگاه های هزینه بر تبدیل می کند. با افتخار باید بگویم به همت همکارانم در شهرداری این روند متوقف شده است. در بودجه ۱۴۰۱ شاهد کاهش چشم گیر رشد اعتبارات هزینه ای هستیم. امیدواریم بتوانیم طی چهار سال آینده به جایی برسیم که بیشتر اعتبارات هزینه ای شهرداری از منابع پایدار تأمین شود.
شهردار مشهد اشاره کرد: استفاده از روش ها و ابزارهای متنوع تأمین مالی و کوشش برای پرداخت بدهی های بانکی از دیگر رویکرد های مهم بودجه ۱۴۰۱ است. ابزارهای زیادی در کشور برای تأمین مالی وجود دارد که شهرداری ها از بسیاری از آن محروم هستند. شهرداری مشهد بدنه توانمند کارشناسی دارد که از آنها غافل بوده ایم اما امروز توانایی استخدام این کارشناسان در شهرداری برقرار است.
وی به افزایش اختیارات مدیران صف و تمرکززدایی از ستاد بعنوان رویکرد بعدی بودجه سال آینده شهرداری اشاره نمود و اظهار داشت: سازمان عریض و طویلی مانند شهرداری که هم پهن پیکر است و هم تعدد مأموریت دارد، اگر به لایه های پایین تفویض اختیار نشود، زمان انجام فعالیت ها طولانی خواهد شد.
ارجائی افزود: طی چند ماه گذشته شاهد شکل گیری پرونده هایی برای تصمیم گیری در شورای عالی شهرسازی بودیم که ۲۰ سال از گشایش این پرونده ها گذشته بود؛ در صورتیکه ظرف ۲۰ دقیقه برای این پرونده در شورای عالی تصمیم گیری شد. چرا باید روند کار چنین طولانی شود؟ چرا مدیران صف نباید امکان و اختیار تصمیم گیری داشته باشند؟ چرا شوراها و کمیته های مختلف زمان مردم را برای تصمیم گیری مطلوب تلف می کنند؟ چرا نباید به جای یک شهردار ۱۴ شهردار در خدمت مردم داشت؟
وی اشاره کرد: برهمین اساس یکی از رویکرد های بودجه سال ۱۴۰۱ کوتاه تر شدن روند تصمیم تا اجراست. از شورای اسلامی شهر درخواست می کنم این مساله را بررسی نمایند. همینطور شفافیت بخشی به بودجه، هوشمندسازی و اهتمام به انضباط مالی و ارتقا به پاسخگویی از رویکرد های بودجه ۱۴۰۱ است که امیدواریم بتوانیم در بودجه ۱۴۰۱ خیلی از این فرایندها را برون سپاری نماییم.
شهردار مشهد اضافه کرد: وضعیت کشور برای همگان مشخص است؛ از یک سو فشارهای استکبار جهانی بخصوص در عرصه های اقتصادی چند سالی است که بر کشور سایه افکنده و اقتصاد کشور را تحت تاثیر قرار داده است. از طرف دیگر سیاست های غلط اجرایی بخصوص در دوره های گذشته در سطوح کلان و منطقه ای سبب تشدید اثرات تحریم شده و امروز مردم فشارها و تکانه های شدیدی را در حوزه اقتصادی متحمل می شوند.
ارجائی افزود: یکی از شرایط حاکم بر بودجه شهرداری محدودیت های اقتصادیست که عموما منشا ملی و بین المللی و تا حدودی منشا شهری و استانی دارد. دومین تبعاتی که بودجه ۱۴۰۱ را متاثر کرد، لایحه تقدیمی دولت به مجلس شورای اسلامی بود که ما هم در جلساتی که داشتیم، این مساله را مطرح کردیم که لایحه بودجه به نفع مدیریت شهری در سطح کلان کشور نیست. امروز خرسندم با حمایت رئیس جمهور و معاون اول وی لایحه به سمت توازن بیشتر و اصلاح به نفع مردم درحال پیش روی است.
شهردار مشهد افزود: افزایش نرخ تورم و حذف ارز ترجیجی از نگرانی های مدیریت شهری در افزایش بسیار زیاد هزینه های نگهداشت شهر در سال آینده است. کاهش شدید منابع ناشی از تصویب طرح های بالادستی بخصوص در حوزه های اصلی درآمدی شهر از نگرانی های اصلی ماست که امیدواریم با پیگیری اعضای شورا، نمایندگان و استانداری شاهد تغییر این طرح ها باشیم.
سرمایه گذاران حوزه ساخت و ساز از مشهد مهاجرت می کنند
ارجائی اظهار داشت: باید بگوییم در سال آینده از یک طرف سخت گیری طرح های تفصیلی ابلاغی و از سوی دیگر وارد رکود شدن عرصه مسکن سبب مهاجرت بیشتر سرمایه گذاران در حوزه ساخت وساز از مشهد می شود. رشد هزینه نگهداشت شهر ناشی از توسعه فضاهای خدماتی است که در بودجه ۱۴۰۱ عامل فشار است. هر پارکی که افتتاح می نماییم و هر خیابانی که تعریض می نماییم، یک هزینه اولیه و یک هزینه نگهداشت دارد. در چند سال پیش هزینه نگهداشت یک پارک از هزینه راه اندازی آن پارک بیشتر شده است.
ارجائی افزود: سعی کردیم در بودجه ۱۴۰۱ نظام تعیین عوارض و تعرفه بهای خدمات بر مبنای بهای تمام شده باشد. افزایش سهم درآمدهای پایدار در کل بودجه به وضوح مشخص است. منطقه محوری و محله محوری بر مبنای سیاست های اعلامی و ابلاغی شورای ششم نقطه شایان توجه در خصوصیت های بودجه ۱۴۰۱ است.
شهردار مشهد اشاره کرد: تعیین تکلیف پروژه های نیمه تمام به صورت کامل، متوقف کردن پروژه های بدون مطالعه و ارزش بنیادی یا اتمام پروژه ها و تصمیم گیری در روند ادامه پروژه به وضوح در این بودجه مشخص است. همینطور اعمال صرفه جویی در هزینه های عمومی مدیریت شهری، توجه ویژه به توسعه پروژه های نواحی کمتر توسعه یافته و حاشیه شهر طبق تاکید شورای ششم شهر مشهد از دیگر خصوصیت های این بودجه است.
توجه ویژه به حوزه ورزش و نشاط بانوان از خصوصیت های بودجه سال آینده است
وی اضافه کرد: امیدواریم بتوانیم با تقدیم بودجه به شورای اسلامی و کسب این اجازه که تخصیص پروژه های عمرانی نواحی کم برخوردار و حاشیه را در بودجه سال آینده ۱۰۰ درصد لحاظ نماییم، مقداری از فاصله حاشیه با متن را کاهش دهیم. توجه ویژه به زیرساخت در رابطه با سلامت، نشاط و ورزش بانوان از خصوصیت های شاخص بودجه است.
ارجائی اشاره کرد: توجه ویژه به مناسب سازی شهری، ورزش، نشاط و سرگرمی برای اقشار با نیازهای ویژه مانند معلولان نکته مهم دیگر این بودجه است. همینطور تمرکز روی تحقق حداکثری منابع بودجه سال آینده و ارتباط دادن پروژه ها به منابع پایدار و جدا شدن از منابع مبهم از دیگر خصوصیت های بودجه ۱۴۰۱ است. علاوه بر این نگرش ویژه به برش های موضوعی مانند بازآفرینی شهری و ایمنی و همینطور انضباط ترافیکی از خصوصیت های دیگر آن است. در کنار این ها تمرکز به بازپرداخت بدهی ها و تعیین تکلیف همه طلبکاران شهرداری از سرفصل های اصلی بودجه سال آینده بشمار می رود.
وی اشاره کرد: سهم درآمدهای عمومی بالغ بر ۱۱ هزار میلیارد، واگذاری دارایی های سرمایه ای بالغ بر ۴۰۰۰ میلیارد تومان، واگذاری دارایی های مالی بالغ بر ۷۰۰۰ میلیارد تومان، خالص منابع سازمان و شرکت بالغ بر ۱۰۰۰ میلیارد تومان و مازاد منابع بر مصارف در دوره قبل ۱۰۰۰ میلیارد تومان بود که با انتقال به این دوره سهم در آمد عمومی تقدیمی به شورا بیشتر از ۲۶ هزار میلیارد تومان شده که امیدواریم مورد تصویب اعضای شورای اسلامی شهر قرار گیرد.
در بودجه ۱۴۰۱ توجه ویژه ای به درآمدهای پایدار شده است
شهردار مشهد اشاره کرد: در حوزه درآمدهای عمومی توجه ویژه ای به درآمدهای پایدار شده و امیدواریم بیشتر از ۲۰۰۰ میلیارد تومان از بودجه ۱۱ هزار میلیارد تومانی درآمدهای عمومی از منابع پایدار باشد. در حوزه هزینه ای مصارف نزدیک به ۹۰۰۰ میلیارد تومان تملک دارایی های سرمایه ای در نظر گرفته شده و قریب به ۹۰۰۰ میلیارد تومان صرف تملک دارایی های مالی در نظر گرفته شده است.
وی افزود: افزایش سهم درآمدهای پایدار در بودجه ۱۴۰۱ باید به عدد ۴۶ درصد می رسد. یکی از عناوینی که امروز بدنه شهرداری و همواره مورد سوال بود، سهم درآمدهای پایدار از بودجه است که خوشبختانه عددی که تقدیم شورا شده ۱۰ درصد بیشتر از میانگین کشوری است و این یعنی مشهد پیشگام و پیشرو در افزایش سهم درآمدهای پایدار از بودجه است.
۷۰درصد بودجه ۱۴۰۱ شهرداری در ارتباط با عملیات عمرانی است
ارجائی عنوان کرد: نزدیک ۷۰ درصد از بودجه ۱۴۰۱ شهرداری در ارتباط با عملیات عمرانی است که این مساله سبب افتخار است. در مجموع در دوره ششم مدیریت شهری با حمایت اعضای شورا کاهش قابل ملاحظه ای در هزینه های اداره شهر داشته ایم اما اعتبارات عمرانی بالا رفته است.
شهردار مشهد اظهار داشت: صرفه جویی یکی از نکات شایان توجه بودجه سال آینده است ما بر مبنای رشد تورمی پیشبینی می شود بودجه سال پیش رو ۲۸ درصد رشد داشته باشد که با درایت همکاران این رشد تنها ۱۳درصد اعمال شد.
می توانیم شهر را ارزان تر اداره کنیم
وی اضافه کرد: به همین دلیل نیازمند شکل گیری یک حرکت جهادی و رفتار عالمانه برای مدیریت شهر هستیم. هیچ کاهشی در مباحث در رابطه با حقوق، دستمزد و رفاهی اعمال نشده اما میتوان با کمک اعضای شورا شهر را ارزان تر اداره کرد. از طرف دیگر میتوان پروژه های عمرانی بیشتری اجرا کرد.
شهردار مشهد افزود: توجه ویژه به برنامه های فرهنگی و اجتماعی در حوزه های مختلف خصوصیت بعدی بودجه ۱۴۰۱ است که بیشتر از ۱۱۰۰ میلیارد تومان برای این مساله در آن پیشبینی شده است. رشد درصدی این حجم از اعتبار نسبت به سنوات قبل قابل توجه بوده و برای بار اول چنین تخصیص بودجه ای اتفاق افتاده است.
ارجائی اشاره کرد: به حوزه های سبک زندگی و ترویج اخلاق اجتماعی ۴۳ درصد، سلامت و نشاط اجتماعی ۳۸ درصد، زیباسازی شهر امام رضا(ع) هفت درصد و هویت شهری و ترویج فرهنگ رضوی ۱۱ درصد از کل اعتبارات جاری و چهار درصد از کل اعتبارات عمرانی جهت مدیریت و پیشبری مسائل و اقدامات فرهنگی و اجتماعی اختصاص پیدا کرده است.
وی افزود: سهم مستقیم پروژه های عمرانی در توسعه مناطق کم برخوردار در بودجه سال آینده ۳۸ درصد خواهد بود. تمام پروژه های عمرانی برپایه نقشه های سیستم اطلاعات جغرافیایی(GIS) مکان محوری خواهد شد و قابلیت کنترل پروژه از راه نرم افزارهای هوشمند صورت می گیرد.
شهردار مشهد افزود: راه اندازی و تجهیز خطوط ریلی به شریان حیاتی قطار شهری در حمل و نقل عمومی، اجرای پروژه های سرمایه گذاری در زیرساخت های زیارت و گردشگری، راه اندازی و تجهیز معابر شریانی و اصلی، تملک املاک مورد نیاز شبکه معابر و پروژه های شهری، اجرای پروژه های محلات هدف، بازآفرینی، راه اندازی و تجهیز پارک ها محلی و شهری، گسترش زیرساخت ها و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی، راه اندازی و بهسازی مسیل ها و کانال های شهری، راه اندازی تقاطع های غیرهمسطح سواره رو، راه اندازی و تجهیز مراکز فرهنگی، پیاده روسازی و تأمین تقاطع های غیرهمسطح عابر پیاده، طراحی و اجرای خدمات شهر هوشمند، جداسازی آب آشامیدنی از آب مصرفی در خدمات شهری، خرید ناوگان، راه اندازی ایستگاه های آتش نشانی و تأمین پارکینگ های عمومی از سرفصل های اصلی اعتبارات عمرانی سال ۱۴۰۱ خواهد بود.
منبع: taximodern.ir
این پست تاکسی مدرن را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب