مدیركل حریم تهران:

تهران دیگر حریم ندارد

تهران دیگر حریم ندارد

مدیرکل حریم شهر تهران اظهار داشت: مشکلی که امروز بصورت جدی، حریم شهر تهران را تهدید می کند، غالب شدن نگرش حاکمیتی و درآمدزایی به حریم پایتخت است.


به گزارش تاکسی مدرن به نقل از ایسنا، علیرضا صادقی مدیرکل حریم شهر تهران در ابتدای جلسه به ارائه گزارشی از وضعیت حریم شهرتهران پرداخت و با اعلان اینکه امروز شهر تهران دیگر حریم ندارد، اظهار داشت: برمبنای طرح مصوب سال ۱۳۷۱ آتک برای تهران، ۱۳۲۷ کیلومتر حریم تعیین شد اما امروز باتوجه به ایجاد دهیاری ها و شهرداری‏های متعدد، شهرک‏های صنعتی و بخشداری ها، حریم شهر تهران نسبت به محدوده قانونی شهر، کاهش پیدا کرده و این مساله بسیار نگران کننده است.

وی با اشاره به مصوبات قانونی کمربند سبز حریم، افزود: ایجاد فضای سبز و بوستان ها در محدوده حریم، اقدامی در جهت صیانت از تنفس گاه های شهری است.
مدیرکل حریم شهر تهران، افزایش بیش از پیش حاشیه نشینی و ایجاد سکونتگاه های غیررسمی در تهران را بحرانی اعلام نمود و اظهار داشت: موضوع حریم شهر تهران، ۴ نقطه عطف دارد، نخستین آن مربوط به سال ۱۳۴۹ است که حریم برای اولین بار بعنوان یک مسئله قانونی عنوان شد. دوم، مسئله اوج گیری مهاجرت به حریم و ایجاد شهرهای جدید تا سال ۱۳۷۱ است. سوم، ابلاغ طرح راهبردی حریم در سال ۱۳۸۶ توسط شورای عالی شهرسازی و معماری است که متأسفانه استانداری تهران به سبب برخی ملاحظات، آنرا به زیرمجموعه خود ابلاغ نکرد و همین موضوع منشاء اختلاف در موضوع تداخلات مرزی و تقسیمات کشوری شد. چهارم، تهیه طرح ساختاری حریم کلانشهر است که در سال ۱۳۹۵ آغاز شد و الان نهایی شده است و طی لایحه ای به شورای اسلامی شهر جهت بررسی و تصویب ارسال شده است.
صادقی با اعلان اینکه مشکلی که امروز بصورت جدی، حریم شهر تهران را تهدید می کند، غالب شدن نگرش حاکمیتی و درآمدزایی به حریم پایتخت است، اظهار نمود: شهرداری تهران حالا با دو مسئله مواجه می باشد، نگرش حاکمیتی به حریم و نگرش درآمدزایی که شهرداری‏ها و دهیاری‏های تازه تأسیس به حریم دارند. با مقایسه نقشه ‏های گذشته و حال حریم متوجه می ‏شویم که با تأسیس هر فرمانداری، بخشداری، شهرداری و دهیاری، حریم شهر تهران بصورت سالانه کوچک شده است.

وی با اشاره به وضعیت نگران کننده ساخت و سازها در حریم اظهار نمود: یکی از مهم ترین نگرانی‏های ما در شهرستان تهران این است که روستاهای مختلفی درحال ایجاد است و به آنها کد آبادی داده می شود، بدون این که آنها هویت آبادی و روستا داشته باشند و همین مورد سبب ساخت و ساز در آنجا برای تبدیل شدن به خوش نشینی می شود، در صورتیکه شهرداری تهران با اختصاص هرگونه کد آبادی، توسعه طرح هادی روستاها، ایجاد شهرک های صنعتی جدید و ایجاد شهرهای جدید مخالف است.
صادقی با اعلان اینکه ما در شهر تهران، ۱۱ منطقه دارای حریم داریم که به ۲۸ ناحیه تقسیم بندی می شوند و هر منطقه مشکلات خاص خودرا دارد، اظهار داشت: در منطقه ۴ شهرداری تهران طرح هادی روستای تلو تصویب شده و به نظر ما، این طرح به هیچ عنوان نباید ابلاغ شود. حالا تعاونی های مختلفی منتظر ابلاغ طرح هادی هستند تا تلو را زیر ساخت و ساز ببرند که آنجا را به یک بمب ساعتی تبدیل می کند. در منطقه ۱۳، طرح هادی دو روستای هاجرآباد و همه سین سبب توسعه و گسترش بیش از پیش آنها شده است.
مدیرکل حریم شهر تهران اضافه کرد: موضوع دیگر، ساخت و سازهای بی ضابطه در پادگان های واقع در منطقه ۱۴ و ۱۳ است و شهرداری تهران با وجود این که در دادسرای نظامی ورود می کند؛ اما نمی تواند هیچگونه ممانعتی از این اقدامات داشته باشد. در منطقه ۱۵ نیز روستای مسگرآباد مانند توپ فوتبال یک روز جزو محدوده قانونی شهر تهران می شود و یک روز تصمیم به تشکیل شورای مستقل برای آن می گیرند. شهر شدن قیام دشت بصورت غیرقانونی هم معضلات خودرا دارد.
صادقی با اعلان اینکه حالا از حریم ۱۳۲۷کیلومتری تهران دیگر چیزی باقی نمانده است، اظهار داشت که برای حل این مشکل پایتخت، نیازمند یک اراده ملی و همه جانبه هستیم و پیشنهاد می کنم کارگروه ویژه ای با محوریت دادستانی برای برخورد با تخلفات ساخت و سازهای فرمانداری ها و شهرداری های واقع در حریم تشکیل گردد.

در ادامه جلسه، مرتضی تورک معاون دادستان تهران، بعد از طرح موضوعات و مشکلات موجود در حریم از طرف اعضای شورای حفظ حقوق بیت المال استان تهران، اظهار داشت: ما ضعف ها و خلاءهای قانونی در زمینه مدیریت حریم شهر تهران داریم و ضرورت دارد که ادارات متولی و وزراتخانه ها برای اصلاح قوانین پیش قدم شوند البته باید اظهار داشت که قانونگذار نسبت به موضوع صیانت از اراضی و جلوگیری از ساخت و ساز بدون مجوز در امتداد حفظ حقوق عمومی، توجه ویژه ای داشته است اما ضعفی که ما با آن مواجه هستیم عدم استفاده درست، بموقع و هماهنگ از قوانین موجود است.
طبق گزارش روابط عمومی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران، وی اشاره کرد: مسئله اینجاست که اجازه ساخت و ساز و راه اندازی بنا کامل انجام می شود، بعد پرونده به کمیسیون های مختلف برای رسیدگی می رود و درآنجا آنقدر موارد گوناگون قانونی مطرح می شود که همه قضات و حقوقدانان هم از آن سردر نمی آورند، در نهایت کسی که سود می برد، متصرف و مفسد است. باید تدبیری شود که بلافاصله و پیش از شروع ساخت و ساز از وقوع تخلف جلوگیری شود.

معاون دادستان تهران در آخر بر ضروت برخورد با تصرفات و تخلفات صورت گرفته در حریم تاکید کرد و خواهان اقدام هرچه سریع تر برای تخریب ساخت و سازهای بدون مجوز شد.



1400/12/10
15:06:21
0.0 از 5
559
تگهای خبر: استانداری , ساخت و ساز , شهردار , شهرداری
این پست تاکسی مدرن را می پسندید؟
(0)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۱

لینک دوستان تاكسی مدرن

تاکسی مدرن

تگهای تاكسی مدرن

taximodern.ir - حقوق مادی و معنوی سایت تاكسی مدرن محفوظ است

تاكسی مدرن

سفارش آنلاین تاکسی مدرن