خیز شهرداری برای جذب سرمایه گذار در تهران

خیز شهرداری برای جذب سرمایه گذار در تهران

تاکسی مدرن: مدیرعامل سازمان سرمایه گذاری شهر تهران در مورد وضعیت سرمایه گذاری در شهر تهران توضیحاتی ارائه نمود.


مهدی شریفیان در گفتگو با ایسنا، در مورد سرمایه گذاری بخش خصوصی در تهران بیان نمود: در شهرداری تهران طی سالیان گذشته بحث تأمین منابع مورد نیاز توسعه شهر و همینطور نگهداشت شهر از راه دریافت عوارض بعنوان درآمد پایدار رخ می داد، اما از آنجاییکه سهم عوارض ناچیز بود، شهرداری به کسب درآمد از عوارض ساخت و ساز در شهر روی آورد، بگونه ای که هر زمانی ساخت و ساز رونق داشت، درآمد شهرداری افزایش می یافت؛ اما وقتی فضای کسب و کار در حوزه ساخت و ساز راکد می شد، طبیعا تأثیر مستقیم بر روی درآمدهای شهرداری می گذاشت که تلاش کردیم تا این رویکرد تغییر یابد.

وی با اشاره به اینکه در نظر داریم که در یک فضای برد-برد از ظرفیت و توان بخش خصوصی بهره ببریم و فرصت های شهر را با سرمایه گذارانی که منابع مالی دارند، در چارچوب های گوناگون و زمانبندی مشخص شریک شویم، اظهار داشت: شهرداری تهران در سنوات گذشته، کمتر به این مدل تأمین مالی در پروژه ها پرداخته است، چونکه مدل گرفتن عوارض از شهروندان و پرداخت پول پیمانکار برای انجام پروژه ها کار راحتی است، اما مدل سرمایه گذاری با بخش خصوصی که باید قرارداد حقوقی و مشارکتی محکمی ببندند، پیچیده است و بنابراین در شهرداری تهران به این مورد کمتر توجه شده است و سبب شده سرمایه گذاران داد و ستد زیادی با شهرداری تهران نداشته باشند که این رویه تا حدودی اصلاح شده است.

شریفیان ضمن اشاره به اصلاح رویه ها و با تکیه بر این که گام نخست این مدل، احصاء ظرفیت های شهر تهران در حوزه سرمایه گذاری است، اضافه کرد: گام دوم، طراحی بسته های سرمایه گذاری است که بر مبنای ارزش سرمایه گذاری، گرفتن مجوزهای قانونی و پیشبینی مشوق های لازم برای سرمایه گذاران دیده شده است و در نهایت گام سوم انتخاب سرمایه گذاران مناسب و دارای اهلیت در هر پروژه است.

وی در مورد چالش های سرمایه گذاری در تهران با اشاره به اینکه در دوره قبلی مدیریت شهری عمده پروژه های مشارکتی از نوع "مشارکت مدنی" بود، افزود: یعنی پیش از این که پروانه ساخت صادر شود، قرار داد مشارکتی بسته می شد یعنی طرفین قرارداد با یک پیش فرض با یکدیگر توافق می کردند چونکه ممکن بود که بعد از صدور پروانه سطح و سطوح مندرج در پروانه و قرارداد متفاوت باشد و این اول گرفتاری طرفین بوده است؛ اما در دوره مدیریت جدید اعلام کردیم که شرط ما برای ورود به پروژه های مشارکتی داشتن پروانه ساختمانی است چون که اگر یک پروژه، پروانه داشته باشد، ضوابط در آن رعایت شده است.

شریفیان در مورد نظارت بر زیاده خواهی های احتمالی سرمایه گذاران، اضافه کرد: از تمام دستگاههای نظارتی شهرداری تهران درخواست کردیم فارغ از این که پروژه برای شهرداری تهران است بر روی نحوه ساخت و ساز و تخلفات احتمالی نظارت کنند؛ چونکه این پروژه ها از اول پروانه ساختمانی دارد و برپایه سطح و سطوح پروانه توافقات انجام شده است و اگر سازنده که شریک شهرداری تهران است بیشتر از پروانه، ساخت و سازی انجام دهد این ناشی از زیاده خواهی است و باید با آن برخورد شود. این بناها متعلق به شهر است و باید ایمن و قانونی ساخته شود.






منبع:

1401/06/28
11:51:33
0.0 از 5
460
تگهای خبر: ساخت و ساز , سازمان , شهردار , شهرداری
این پست تاکسی مدرن را می پسندید؟
(0)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۵

لینک دوستان تاكسی مدرن

تاکسی مدرن

تگهای تاكسی مدرن

taximodern.ir - حقوق مادی و معنوی سایت تاكسی مدرن محفوظ است

تاكسی مدرن

سفارش آنلاین تاکسی مدرن