معاون شهردار تهران عنوان كرد
جزییات ساخت آزادراه شهید شوشتری
تاکسی مدرن: معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در مورد دو پروژه بزرگراهی و روندساخت آزاد راه در پایتخت توضیحاتی ارائه نمود.
عباس شعبانی در گفت و گو با ایسنا، در مورد پروژه های بزرگراهی در دوره فعلی مدیریت شهری و تبدیل شدن بزرگراه شهید شوشتری به آزادراه اظهار داشت: بزرگراه بسیج بعنوان کمربندی شرقی تهران عمل می کند و تعداد خودرو های عبوری در این بزرگراه بیشتر از ترددهای محلی است، بگونه ای که بعنوان یک جاده مواصلاتی اصلی فرض می شود؛ در صورتیکه بزرگراه بسیج بزرگراهی درون شهری است.
شعبانی افزود: از اواخر دهه ۸۰ ساخت بزرگراه شهید شوشتری بعنوان محور کمکی بزرگراه بسیج عنوان شد و مقرر است بعنوان رینگ بیرونی تهران عمل کند؛ به این معنا که دیگر کامیون و وسایل نقلیه سنگین عبوری حق عبور از بزرگراه بسیج را ندارند. بر این اساس آزادراه چرمشهر که در جنوب تهران و بعنوان رینگ جنوبی توسط وزارت راه اجرا شده و قسمتی از کمربندی جنوبی تهران است، ازطریق یک شاخه اتصالی به ابتدای آزادراه شهید شوشتری اتصال می یابد. بدین سان این حجم از سفر را می بایست بوسیله این آزادراه به محورهای دیگر هدایت نماییم. ماشین های سنگین، عبوری و سبک که از آزادراه تهران- کرج، تهران-ساوه، جاده قدیم ساوه، آزادراه تهران-قم، جاده قدیم قم و آزادگان عبور می کنند باید از این محور تردد کنند.
تأسیس شرکت ساخت و بهره برداری از آزادراه شهید شوشتری با همکاری وزارت راه
وی ادامه داد: بر همین مبنا خاصیت یک معبر بزرگراهی دیگر پاسخگوی این اهداف نیست و پروژه شهید شوشتری می بایست با استاندارد بالاتری اجرا شود تا از خروجی بیشتر، سرعت بهتر و نگهداشت بهتر برخوردار باشد. به همین خاطر بزرگراه را به آزادراه تبدیل کردیم و تمام طراحی ها نیز برمبنای استانداردهای آزادراهی در حال انجام می باشد مثل شعاع قوس، سرعت، شیب، عرض و...
شعبانی خاطرنشان کرد: در تلاش هستیم تا با همراهی وزارت راه و شهرسازی یک شرکت ساخت و بهره برداری از آزادراه شهید شوشتری را تأسیس نماییم تا این شرکت هم آزادراه را راه اندازی کند و هم نگهداشت آنرا انجام دهد تا این معبر مهم صاحب یک متولی شود. البته صددرصد سهامش برای شهرداری تهران است و این شرکت متعلق به شهرداری تهران خواهد بود. شهرداری تا حالا در هیچ دوره ای آزادراه نداشته است و شهرداری تهران نخستین شهرداری است که می خواهد آزادراه داشته باشد.
۸۰۰ متر تونل زیر پارک سرخه حصار باقی مانده
معاون شهردار تهران در مورد وضعیت پارک سرخه حصار که در راه ساخت آزادراه شهید شوشتری است نیز با اشاره به اینکه قرار شده است از زیر جنگل سرخه حصار عبور نماییم، بیان نمود: در سالهای گذشته ۲۰۰ متر تونل زیر پارک سرخه حصار اجرا شده و به ۸۰۰ متر دیگر تونل نیاز داریم که در این زمان حتی یک درخت هم قطع و خشک نشد و این مورد خط قرمز ماست. دقت داشته باشید که تونل آزادراه شهید شوشتری عمق زیادی دارد و به هیچ وجه روی سطح در منطقه پارک جنگلی سرخه حصار عبور خودرویی نخواهیم داشت و برای راه اندازی تونل به قدری پایین می رویم که هیچ ریشه درختی نباشد.
شعبانی در مورد اعتبار مورد نیاز برای ساخت آزادراه شهید شوشتری اظهار نمود: تقریباً ۶ هزار میلیارد تومان هزینه این پروژه است و اگر هیچ مشکل یا معارض ملکی نداشته باشد و توافقات زیست محیطی صورت گرفته و زمین در اختیار قرار بگیرد، ساخت آزادراه بیشتر از سه سال زمان نخواهد برد. البته در این زمان با رییس سازمان حفظ محیط زیست و همکارانش جلسات مختلفی داشتیم و خواسته هایشان را برآورده و الزامات زیست محیطی را رعایت خواهیم کرد.
وی ادامه داد: آزادراه شهید شوشتری ۱۶.۵ کیلومتر است که از تقاطع بزرگراه شهید نجفی رستگار با بزرگراه امام رضا(ع) شروع شده و تا تقاطع بزرگراه های شهید سلیمانی و شهید یاسینی ادامه دارد. قسمت جنوبی پروژه هم از تقاطع شهید نجفی رستگار- امام رضا(ع) به طول ۹ کیلومتر در دستور کار بوده و کار اجرائی آن در حال انجام می باشد. برای اجرای بخش باقیمانده مسیر نیز چنانچه با سازمان محیط زیست توافق نماییم، مراحل اجرائی آن شروع می شود.
ساخت ادامه بزرگراه یادگار امام به کجا رسید؟
شعبانی درمورد سرانجام ساخت ادامه بزرگراه یادگار امام(ره) اظهار داشت: این پروژه معارض املاک در ارتباط با ارتش و وزارت دفاع در میدان جی داشته و چند سوله که متعلق به وزارت آموزش و پرورش است نیز در لیست معارضین قرار دارد. توافقات با وزارت دفاع و ارتش انجام شده و همین طور باید فضایی در اختیار آموزش و پرورش قرار دهیم تا وسایلی که در سوله ها دپو کردند را منتقل کنند و ازاین رو معطل به نتیجه رسیدن این موارد هستیم.
وی خاطرنشان کرد: در این دوره تمام تلاشمان این است که این کار صورت گیرد. شاخه غربی ادامه بزرگراه یادگار امام(ره) به بزرگراه شهید بروجردی اتصال پیدا می کند و از آنجا در تقاطع با بزرگراه آزادگان به آزادراه تهران-ساوه می پیوندد. همان عملکردی که بزرگراه امام علی(ع) در شرق تهران دارد، یادگار امام(ره) هم در غرب تهران خواهد داشت و جنوبی ترین نقطه را به شمالی ترین نقطه غرب تهران وصل می کند؛ همان گونه که بزرگراه امام علی(ع)، شمالی ترین نقطه شرق تهران را به جنوبی ترین نقطه تهران متصل می کند.
معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه طول بزرگراه یادگار امام(ره) از میدان جی تا بزرگراه شهید بروجردی ۴.۵ کیلومتر است و بزرگراه شهید بروجردی هم چهار و هفت دهم کیلومتر است که جمعا ۹.۲ کیلومتر می شود، خاطرنشان کرد: اگر این ۹ کیلومتر بزرگراه ساخته شود رینگ مرکز متمایل به غرب از شمال تا جنوب تکمیل می شود. برنامه ما این است که طی دو سال و نیم این کار را انجام دهیم و همه تلاشمان این است که این مهم در این دوره مدیریت شهری به پایان برسد.
ماجرای خاک ریختن بر روی پروژه های عمرانی
شعبانی در مورد بزرگراه شهید بروجردی با اشاره به اینکه طول این پروژه چهار و هفت دهم کیلومتر است و عملیات اجرائی آن تقریباً از سال ۸۸ توسط منطقه ۱۸ آغاز شد و در سال ۹۲ به معاونت فنی و عمرانی واگذار شد، اظهار نمود: تا قبل از حضور ما این پروژه حدود ۵۵ درصد پیشرفت داشته، اما درصد پیشرفت فیزیکی آن به حدود ۹۳ رسیده است. ساخت قطعه یک این بزرگراه که سه و هفت دهم کیلومتر است رو به اتمام است. عملیات ساخت قطعه دو نیز در حال انجام می باشد و بمحض رفع معارضین ملکی پروژه حدود یک سال در قطعه ۲ فعالیت اجرائی داریم و می توانیم آنرا تحویل دهیم.
وی افزود: قطعه یک بزرگراه شهید بروجردی از تقاطع آزادراه تهران ساوه- بزرگراه آزادگان آغاز می شود و تا تقاطع بلوار الغدیر (میدان جانبازان) ادامه دارد.
معاون شهردار تهران در پاسخ به این سؤال که شهردار تهران در نشست خبریشان گفتند تهران را در حالی تحویل گرفتیم که یک سری از پروژه های عمرانی داشتند خاک می خوردند و میدان فتح را مثال زدند که پایه هایش را از زیر خاک بیرون آوردند و آیا درست است؟ اظهار داشت: بله، ۲ پل در میدان فتح راه اندازی شده بود که رویش خاک ریخته بودند. این پل ها درحال راه اندازی بود و عرشه آنها بتن ریزی شده بود. این پل ها برای راه اندازی ادامه بزرگراه یادگار امام(ره) بود و برای تقاطع این بزرگراه با میدان فتح ساخته شده بود که یا پشیمان شدند یا سیاست ها بر این بود که انجامش ندهند و تصمیم گرفتند رویش خاک بریزند و به فضای سبز تبدیل کنند. البته ما برای ادامه پروژه یادگار امام(ره) باید این پل ها را باردیگر راه اندازی می کردیم. پس آنها را از زیر خاک درآوردیم و سر جایشان سالم هستند.
منبع: تاكسی مدرن
این پست تاکسی مدرن را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب