عملكرد دو ساله دولت،
تحرک در حمل و نقل فرسوده پایتخت
تاکسی مدرن: شهر تهران از ناوگان حمل و نقل عمومی فرسوده رنج می برد و نه فقط تاکسی و اتوبوس؛ بلکه شبکه مترویی آن هم نیاز به توجه دولت دارد و با نگاهی به عملکرد دولت های گذشته می توان عملکرد دولت سیزدهم را از این منظر قابل توجه دانست و در دو سال اخیر با پیگیری های شخص رییس جمهور اتفاقات خوبی برای این ناوگان درحال وقوع است.
به گزارش تاکسی مدرن به نقل از ایسنا، مدیریت جدید شهر تهران نیز همانند دولت در آستانه دوسالگی قرار دارد و در طول این مدت مدیران شهری در عرصه حمل و نقل اهتمام کردند، وضعیت حمل و نقل عمومی رو به نابودی تهران را بهبود ببخشند، بگونه ای که اورهال اتوبوس و واگن های مترو را تا رسیدن وسایل نقلیه نو در دستور کار قرار دادند و حتی در بودجه سال جاری نیز اعتباراتی برای نوسازی وسایل نقلیه عمومی برای نخستین در تاریخ بلدیه، در نظر گرفتند تا بلکه با اورهال شرایط کمی بهبود یابد.
از سویی دیگر با توقف تولید سمند و پژو ۴۰۵ که تشکیل دهنده ساختار تاکسیرانی شهر تهران بودند، با آنکه روند نوسازی با وقفه ای چندماهه تا معرفی خودرو های جایگزین روبرو شد، اما نهایتاً دولت خودوری سمند سورن پلاس را به عنوان تاکسی انتخاب و بررسی انتخاب دو خودروی تارا و شاهین هم برای تبدیل به تاکسی ادامه دارد.
حمل و نقل عمومی تهران با شروع دولت سیزدهم در حالی روزهای ناخوشی را می گذراند که تعداد اتوبوس های پایتخت نیز نسبت به چهار سال پیش از دولت رییسی، به حدود یک سوم رسیده بود و از واگن نو هم برای مترو خبری نبود و روند نوسازی تاکسی ها نیز به کندی درحال پیشرفت بود؛ اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم و پیگیری شخص رییس جمهور در بعضی پروژه ها همچون راه اندازی و تکمیل متروی پرند، شاهد اتفاقات خوبی بعد از گذشت بیش از یک دهه در حمل و نقل تهران هستیم. بگونه ای که ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری در آیین افتتاح ایستگاه و بهره برداری از ۱۱ کیلومتر مسیر ریلی از قطعات میانی خطوط ۶ و ۷ متروی تهران، تسهیل حمل و نقل و ساماندهی تردد مسافران در کلانشهر تهران را دغدغه ای همیشگی و بسیار مهم دانسته و گفته بودند: دولت وظیفه خود می داند که بی منت شهرداری تهران را در خدمت رسانی قوی و با کیفیت به مردم یاری دهد.
محسن هرمزی مدیر عامل شرکت متروی تهران و حومه در گفتگویی با ایسنا، در تشریح حمایت ها و همراهی های دولت سیزدهم در حوزه توسعه شبکه حمل و نقل عمومی کلانشهرها به ویژه متروی تهران، به پروژه متروی پرند اشاره کرده و می گوید: کارفرمای پروژه متروی پرند وزرات راه و شهرسازی بوده و شرکت متروی تهران مجری این طرح شمرده می شود. دولت سیزدهم ضمن اختصاص و پرداخت بودجه نقدی سالانه به پروژه مذکور، اعتبارات خوبی نیز برای آن در نظر گرفت و پیگیری های مستمری برای انجام تکالیف دستگاه های ذیربط صورت داد.
به گفته ی ایشان، این پیگیری ها بطوری بود که وزیر کشور، وزیر راه و شهرسازی، وزیر نیرو و حتی خود شخص رییس جمهور ضمن بازدید میدانی از خط متروی پرند، درجلسات متعدد، موارد تکلیفی را بصورت نوبتی رصد و دنبال کردند. واگذاری ۲۵ هکتار از اراضی شهر جدید پرند برای پرداخت دیون انباشته پیمانکاران این پروژه و همین طور تامین منابع مالی مربوط به تکمیل طرح (عملیات ساختمانی، ریل گذاری مسیر، عملیات تجهیزاتی) در همین راستا صورت گرفت تا بعد از ۱۸ سال از شروع پروژه، در نیمه نخست امسال خط متروی پرند به بهره برداری برسد.
مدیر عامل شرکت متروی تهران ادامه می دهد: در بحث متروی شهرهای اقماری تهران ( ازجمله پاکدشت، ورامین، اسلامشهر و...)که متولی ساخت آنها وزارت راه و شهرسازی است، قرار شد با تامین بودجه و اعتبارات لازم، این قبیل پروژه ها که تعدادی از آنها در سطح مطالعات فنی و امکان سنجی باقی مانده بودند، به شکل جدی تری مد نظر قرار گرفته و برنامه زمان بندی برای شروع عملیات اجرائی آنها تدوین و مصوب شود که مجری متروی این شهرها نیز شرکت متروی تهران باشد.
هرمزی با اعلان اینکه برای تکمیل خطوط اولویت دار مترو در کلانشهرها و همین طور خرید تجهیزات ناوگان حمل و نقلی و مواردی از این دست، به همراه توسعه ناوگان اتوبوسرانی شهرهای بزرگ، غیر از اختصاص بودجه نقد سالانه، مساله انتشار اوراق مشارکت هم با قوتی بیش از پیش دنبال شده است، تصریح می کند: بطور نمونه برای سال ۱۴۰۲ مجوز انتشار ۱۸ هزار میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی برای توسعه شبکه حمل و نقل عمومی کلانشهرهای کشور صادر گردیده است که این رقم ۳ برابر میزان اوراق مشارکت انتشار یافته در سال ۱۴۰۱ برای کل کلانشهر ها می باشد.
وی تاکید می کند: در صورتیکه زمزمه هایی طی سالهای اخیر در خصوص تصمیم دولت در خصوص مکلف کردن کلانشهرها به پرداخت صد در صدی اصل و سود اوراق مشارکت و حتی تضامین مربوط به این اوراق شنیده می شد، اما دولت سیزدهم همچنان با تقبل پرداخت ۵۰ درصد اصل و سود اوراق منتشره، عملا حمایت خودرا از شهرداری کلانشهرها نشان داده است.
هرمزی ادامه می دهد: بعد از شش سال انتظار، مساله تامین ۱۵ درصد پیش پرداخت قرارداد تامین ۶۳۰ دستگاه واگن مترو از محل منابع فاینانس خارجی توسط سازمان برنامه و بودجه هم طی دو سال فعالیت دولت سیزدهم و مدیریت شهری ششم مورد تأیید قرار گرفت و قرار شد از محل فروش نفت، هزینه های خرید و تولید این ۶۳۰ واگن برای پایتخت تامین شود؛ البته اصل این قرارداد مربوط به تامین ۲ هزار واگن برای کل کلانشهر های کشور می باشد.
به گفته ی ایشان، با رایزنی های صورت گرفته، قرارداد تامین ۶۳۰ دستگاه واگن برای شبکه متروی تهران به ۷۹۰ دستگاه واگن ارتقاء یافته است. همین طور پرداخت سهم شهرداری ها از محل برخی عوارض عمومی مانند عوارض ساخت و ساز، جرائم رانندگی و... در دوره فعلی تسهیل شده و تلاش شده تا کل عایدی کلانشهر ها از این منبع مالی که برای توسعه حمل و نقل عمومی در نظر گرفته شده است، در موعد مقرر به حساب خزانه آنها واریز شود.
مدیر عامل شرکت متروی تهران و حومه با تکیه بر مساعدت شورای اقتصاد جهت کمک بیشتر به توسعه شبکه خطوط متروی کلانشهرها، می افزاید: بدنبال رایزنی های انجام شده با وزارت نفت، سازمان بهینه سازی مصرف سوخت و همین طور سازمان برنامه و بودجه کشور جهت اصلاح برخی مصوبات شورای اقتصاد در حوزه ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر، میزان عایدی شبکه حمل و نقل ریلی کلانشهرها از محل این مصوبه قانونی افزایش خواهد یافت.
به گفته ی ایشان، شورای اقتصاد در تاریخ اول خرداد ماه سال ۱۳۹۶ مطابق با درخواست وزارت نفت، طرح توسعه شبکه حمل و نقل مسافر با قطار شهری در تهران و ۸ کلانشهر کشور را با موضوع سرمایه گذاری از محل ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر تصویب کرد. بر طبق این طرح به ازای هر سفر جدید به وجود آمده در خطوط مترو با ناوگان جدید به نسبت دوره مبنای مندرج در مصوبه، مبلغ ۸.۹ سنت (دلار) به عنوان معادل مبلغ صرفه جویی سوخت تا مدت ۱۰ سال به شرکت متروی تهران و ۱۵ سال به متروی سایر کلان شهرهای فعال کشور تعلق خواهد گرفت. اما بدنبال مذاکراتی که بتازگی انجام شده است و با مساعدت دولت، امکان اصلاح برخی بندها و مفاد این مصوبه قانونی به نفع توسعه شبکه راه آهن ریلی زیرزمینی کلانشهرها فراهم گشته است ؛ همچون آنکه کاربرگ های تأیید شده توسط شرکت بهینه سازی مصرف سوخت بموقع پرداخت گردد و یا این که مبلغ ۹.۸ سنت به ازای هر سفر افزایش یابد. ضمن این که زمان لازم جهت بازگشت کل مبلغ سرمایه گذاری شده در شبکه متروی تهران می تواند به ۲۰ سال ارتقاء یابد.
هرمزی ادامه می دهد: خدمات نگهداری و آماده به کاری ناوگان حمل و نقل ریلی و یا توسعه خطوط و زیرساخت ها و دیگر تجهیزات مصرفی در مترو که با متن قانون بطورکامل مطابقت دارد نیز می تواند اعمال شود. در حقیقت بنظر می رسد با عنایت به اهمیت توسعه و تجهیز شبکه حمل و نقل عمومی در کلانشهرها که بارها مورد تأیید و تاکید مدیران ارشد کشور و همچون شخص رئیس جمهور قرار گرفته است و همین طور حسن نظر و نگاه مثبت اعضای شورای اقتصاد که همگی به این قضیه واقف هستند، می توان شاهد اتفاقات خوبی طی سال جاری و همین طور سال های آتی دراین زمینه باشیم تا سرعت و کیفیت توسعه شبکه مترو کلانشهرها مضاعف شود.
خیز دولت برای خرید اتوبوس های نو برای پایتخت
کمک های دولت تنها در عرصه مترو نبود؛ بلکه در عرصه اتوبوسرانی نیز گره های زیادی باز شد؛ بگونه ای که اختصاص و پرداخت مبلغ ۱۶۰ میلیارد تومان از محل تبصره ۱۹ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ بمنظور نوسازی و راه اندازی خط اتوبوس برقی در راه میدان جمهوری اسلامی – میدان بهارستان بوسیله مشارکت با بخش خصوصی همچون اقدامات دولت در حوزه حمل و نقل عمومی اتوبوسرانی از شروع آغاز به کار دولت سیزدهم است.
همین طور تضمین بازپرداخت ۵۰ درصدی از تعهدات ناشی از انتشار و فروش اوراق مشارکت سال ۱۴۰۰ در رابطه با بند " ه "تبصره ۵ قانون بودجه کل کشور، موضوع انتشار اوراق مشارکت برای اجرای طرح های بهبود حمل و نقل شهری با تضمین ۵۰درصدی سهم دولت و ۵۰درصد سهم شهرداری ها و همین طور انعقاد قرارداد خرید ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس بین وزارت کشور و شرکت ایران خودرو دیزل بمنظور نوسازی ناوگان اتوبوسرانی، از دیگر اقدامات مهمست.
برمبنای اطلاعاتی که شرکت واحد اتوبوسرانی در اختیار ایسنا قرار داده است، انعقاد تفاهم نامه خرید ۴۰۰۰ دستگاه اتوبوس ( سالیانه ۲۰۰۰ دستگاه ) از طرف وزارت کشور، ظرفیت سازی وزارت کشور برای تعهدات دولت بمنظور خرید ۲۰۰۰ دستگاه اتوبوس از خودروسازان داخلی با هدف نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی که تا کنون ۱۷۴ دستگاه از آن به این شرح، تحویل این شرکت شده است، همچون اقدامات دولت سیزدهم و حمایت های این دولت و حمل و نقل عمومی است.
بر این اساس تحویل ۱۴۲ دستگاه اتوبوس در سال ۱۴۰۱ از محل تعهدات دولت و قرارداد ایران خودرو دیزل، تحویل ۳۲ دستگاه اتوبوس در سال ۱۴۰۱ از محل تعهدات دولت و قرارداد عقاب افشان، کمک های مالی دولت در سالهای ۱۴۰۰ به میزان ۴۵ میلیارد تومان و سال ۱۴۰۱ به میزان ۵۸.۲ میلیارد تومان و جمعا بیش از ۱۰۳ میلیارد تومان در قالب یارانه بلیت سهم دولت، خدمت رسانی در راهپیمایی اربعین حسینی و تعویض مخازن فرسوده سوخت CNG اتوبوس های ناوگان همچون اقدامات دولت سیزدهم در دو سال اخیر است.
ون های سقف بلند در راه تهران
مدیران دولت سیزدهم پس از سالها نسخه خودرو های تکراری سمند و پژوی ۴۰۵ را پیچیده و با توقف تولید این دو خودرو، سمند سورن پلاس که خودرویی مناسب تر از سمند و پژوی ۴۰۵ است را به عنوان تاکسی جایگزین انتخاب کردند، اما نقطه عطف همکاریهای دولت و شهرداری تهران ورود «ون های» نسل جدید به ناوگان بود، بگونه ای که جلال بهرامی معاون حمل و نقل شهرداری تهران در تشریح این اقدام ضمن اشاره به نوسازی ناوگان ون تاکسیرانی بیان می کند: از ۷۸ هزار دستگاه تاکسی در پایتخت، بیش از ۶ هزار دستگاه خودروی ون وجود دارد که بیش از ۱۰ سال عمر کرده اند. هم اکنون تعداد ون های فعال پایتخت برابر با ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه است و بیش از نیمی از «ناوگان ون» شهر تهران متوقف شده است.
وی با اعلان اینکه طی ۱۰ سال قبل هیچ اتفاقی در عرصه نوسازی ون نیفتاده بود، می افزاید: ۲ پروسه نوسازی ناوگان ون تاکسیرانی بصورت همزمان مورد پیگیری قرار|گرفت. یکی از فرآیندها، نوسازی ون بوسیله مشارکت با وزارت کشور بود. همکاری و تعامل بسیار عالی مسئولان امر در سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور سبب شد تا خرید صدها دستگاه ون محقق شود که قسمتی از منابع مالی این «ون های تاکسیرانی» توسط شهرداری (معادل ۳۰ درصد) و بخش دیگر توسط وزارت کشور تامین شده است و طبق ابلاغیه، تحویل این ون ها منوط به اسقاط ون های فرسوده خواهد بود و مقرر می باشد طی برنامه زمان بندی مشخص نسبت به تحویل ون به شهر تهران اقدام گردد.
به گزارش تاکسی مدرن به نقل از ایسنا، همین طور شهرداری تهران برای رونق نوسازی تاکسی ها، مبادرت به ارائه تسهیلات ۱۵۰ میلیون تومانی به رانندگان تاکسی کرده تا آنها بتوانند نسبت به نوسازی تاکسی های خود اقدام نمایند.
این پست تاکسی مدرن را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب