اینفلوئنسرها و لوکس نشین ها در تور مالیات
تاکسی مدرن: صدور63 هزار برگه مالیاتی برای خانه های خالی و 45هزار برگه برای املاک لوکس، شناسایی 550کاربر رسانه های اجتماعی بادرآمدهای نجومی و... نشان می دهددولت سیزدهم درحرکت به سمت عدالت مالیاتی مصمم است.
به گزارش تاکسی مدرن به نقل از وزارت اقتصاد، دولت ها در خیلی از کشورهای توسعه یافته، سهم مهمی از درآمد خودرا بوسیله مالیات به دست می آورند. البته استفاده از میزان مطلق درآمدهای مالیاتی بمنظور مقایسه نظام مالیاتی کشورها و میزان درآمدهای مالیاتی آنها منطقی نیست؛ چونکه اقتصاد کشورها متفاوت می باشد و از همین رو میزان وصول درآمدهای مالیاتی آنها نیز متفاوت می باشد. بدین سبب برای مقایسه کشورها از نظر مالیاتی باید از شاخص مالیات به تولید ناخالص داخلی استفاده نمود. بررسی نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی در کشورهای مختلف نشان داده است که با طیف وسیعی از کشورها که دارای شاخص مالیاتی متفاوتی هستند، مواجه هستیم. در یک سر طیف، کشورهایی با نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی بسیار بالا یعنی حدود ۵۰ درصد و در طرف دیگر کشورهایی که این نسبت برای آنها کمتر از ۳ درصد است و البته بالاترین شاخص مالیات به تولید ناخالص داخلی متعلق به کشورهای عضو اتحادیه اروپا است. طبق گزارش بانک جهانی، درآمدهای مالیاتی بالاتر از ۱۵ درصد از تولید ناخالص داخلی (GDP) یک عنصر کلیدی برای رشد اقتصادی و در نهایت کاهش فقر است. این سطح از مالیات تضمین می نماید که کشورها پول لازم برای سرمایه گذاری برای آینده و دستیابی به رشد اقتصادی پایدار را در اختیار دارند. کشورهای توسعه یافته عموماً درآمد مالیاتی بمراتب بالاتری دارند. برای مثال در سال ۲۰۲۱، میانگین درآمد مالیاتی نسبت به تولید ناخالص داخلی در بین اعضای سازمان همکاری و توسعه اقتصادی ۳۴.۱ درصد بود. سهم مالیات از تولید ناخالص داخلی ایران تنها حدود ۶ درصد لازم به یادآوری است که برمبنای قانون برنامه توسعه پنجم و ششم باید کل بودجه های جاری دولت از مالیات تامین می شد، هم اکنون درآمد نفت و گاز در بودجه ۱۴۰۲ حدود ۶۰۰ هزار میلیارد تومان و درآمد مالیاتی ۷۵۰ هزار میلیارد تومان است. سهم مالیات از تولید ناخالص داخلی حدود ۶ درصد است که البته با احتساب عوارض شهرداری ها، گمرک و تامین اجتماعی این سهم به ۱۵ درصد می رسد. یکی از مسائلی که مردم در مالیات در نظر می گیرند، عدالت در پرداخت مالیات است که می گویند مالیات کارگر و کارفرما پیش از دسترسی به حقوق ماهانه اش دریافت می شود، در حالیکه برخی فعالان اقتصادی با داشتن گردش مالی بالا، فرار مالیاتی دارند یا مالیات اندکی می پردازند. افزودن پایه های مالیاتی جدید در چند سال اخیر در سالهای اخیر و در دولت قبل و دولت فعلی پایه های مالیاتی دیگری به پایه های مالیاتی قبلی اضافه شده و در مجموع حالا ۳۷ نوع مالیات مختلف در قالب دو منبع اصلی مالیاتی شامل «مالیات های مستقیم» و «مالیات بر کالاها و خدمات» وجود دارد. منبع مالیات های مستقیم نیز ۳ زیرمجموعه کلی شامل «مالیات بر ثروت»، «مالیات بر درآمدها» و «مالیات اشخاص حقوقی» است. مالیات اشخاص حقوقی شامل «مالیات علی الحساب اشخاص حقوقی دولتی»، «مالیات عملکرد شرکت های دولتی»، «مالیات بنگاه های اقتصادی نهادها و بنیادهای انقلاب اسلامی»، «مالیات اشخاص حقوقی غیردولتی»، «مالیات شرکتها و مؤسسات وابسته به آستان قدس رضوی»، «مالیات موضوع ماده ۷۸ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم قسمتی از مقررات مالی دولت» و «درآمد حاصل از تسویه بدهی های مالیاتی بانکهای ادغامی در بانک سپه و شرکت منحله تعاونی اعتباری ثامن» می شود. درآمد ۱۹.۳ هزار میلیارد تومانی دولت پارسال از مالیات بر ثروت یکی از مالیات های مهمی که در کشورهای توسعه یافته بسیار به آن توجه می شود، مالیات بر ثروت است. درآمد دولت از مالیات بر ثروت در اسفند ماه سال گذشته، ۲ هزار و ۵۹۵ میلیارد تومان و در کل سال ۱۴۰۱ برابر با ۱۹ هزار و ۲۹۴ میلیارد تومان بوده است؛ این بخش شامل «مالیات بر ارث»، «مالیات های اتفاقی»، «مالیات نقل و انتقال سرقفلی»، «مالیات نقل و انتقال سهام»، «مالیات نقل و انتقالات املاک»، «حق تمبر و اوراق بهادار»، «مالیات بر واحدهای مسکونی گرانقیمت»، «مالیات بر انواع خودرو های سواری و وانت دوکابین» و «درآمد حاصل از مالیات بر واحدهای مسکونی خالی از سکنه» می شود. مالیات های مستقیم نیز شامل مالیات بر فروش فرآورده های نفتی، دو درصد مالیات سایر کالاها، عوارض خروج مسافر از کشور، مالیات بر فروش سیگار، مالیات بر نقل و انتقالات اتومبیل، مالیات شماره گذاری خودرو، مالیات بر ارزش افزوده، درآمد حاصل از یک درصد نرخ مالیات بر ارزش افزوده، درآمد ۰.۲۷ درصد از سه درصد مالیات بر ارزش افزوده شهرداری ها موضوع بند (ط) تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۳۹۶، درآمد حاصل از رسیدگی قطعی پرونده های مودیان مالیات بر ارزش افزوده موضوع بند ب تبصره ۶ لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، درآمد حاصل از عوارض دریافتی از شرکت های فناور مستقر در پارک علم و فناوری موضوع لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ و مالیات موضوع درآمد حاصل از صادرات مواد خام و محصولات معدنی می شود. البته همچنان در عرصه هایی مانند خانه های خالی، درآمدهای مالیاتی مبلغی بسیار ناچیزی است و در سه ماهه ابتدایی امسال نیز کمتر از ۱.۵ میلیارد تومان بوده است. برمبنای آمارهای انتشار یافته از طرف سازمان مالیاتی در سه ماهه اول امسال در مجموع ۱۳۷ هزار و ۱۸۸ میلیون تومان مالیات وصول شده اما دراین میان تنها ۱.۵ میلیارد تومان از خانه های خالی و ۱۵۰ میلیارد تومان از صادرکنندگان مواد خام وصول شده است. با عنایت به آمارهای موجود، مجموع مالیات های مستقیم وصولی در فصل بهار به ۸۰ هزار و ۶۲۶ میلیارد تومان رسیده است. در بخش مالیات های مستقیم، در سه ماه نخست امسال، مالیات اشخاص حقوقی ۴۵ هزار و ۶۴۲ میلیارد تومان، مالیات بر درآمد ۲۷ هزار و ۱۹۳ میلیارد تومان بوده و در بخش مالیات بر ثروت ۷ هزار و ۷۹۱ میلیارد تومان مالیات وصول شده است. دراین میان همچنان مالیات خانه های گرانقیمت و خانه های خالی ارقام وصولی بسیار پایینی دارد. بر این اساس از خانه های خالی تنها یک میلیارد و ۴۸۹ میلیون تومان و مالیات از خانه های گرانقیمت تنها ۵ میلیارد و ۸۹۰ میلیون تومان را شامل می شود. حدود ۵۰۰ میلیارد تومان، مالیات تشخیصی اینفلوئنسرها البته دولت برای سلبریتی ها و تأثیرگذاران شبکه های اجتماعی نیز برنامه دارد. در همین زمینه سخنگوی سازمان مالیاتی با اشاره به اینکه تعدادی از مالیات های تشخیصی اینفلوئنسرها مربوط به قبل از شناسایی درآمدهای این افراد بوده و سازمان درحال صدور برگه متمم است، عنوان کرد: پیش بینی می نماییم که مالیات تشخیصی این افراد حدود ۵۰۰ میلیارد تومان و بیشتر خواهد بود. مهدی موحدی در مورد رقم بسیار پایین مالیات تشخیصی برای اینفلوئنسرها (۱۷ میلیارد تومان برای ۲.۳ هزار میلیارد تومان درآمد) بیان کرده است: ۱۷ میلیارد تومان برگ تشخیص مالیاتی که به آن اشاره شده بود، برگه هایی بوده است که قبل از رسیدن اطلاعات کامل بوده است. وی با اشاره به اینکه اکنون اطلاعات کامل تر را دریافت کردیم، خاطرنشان کرده است: بدین سان اطلاعات فروش و حساب ها را نیز بطورکامل ارزیابی کردیم. در نتیجه بواسطه این اطلاعات جدید درحال صدور برگه متمم هستیم. درحال جمع بندی اطلاعات هستیم و آن ۱۷ میلیارد تومان لزوماً مالیات ناظر بر ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان مالیات نیست و فقط برای برخی افراد است. سرپرست مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی ادامه داده است: پیش بینی می نماییم که درآمدی بسیار بیش از این مقدار یعنی بطور مثال حدود ۵۰۰ میلیارد تومان و بیشتر مالیات تشخیصی است که امکان وصول آن از سلبریتی ها وجود دارد. ضریب مالیاتی اینفلوئنسرها؛ ۴۵ درصد از سود فعالیت موحدی درباب ضریب مالیاتی اینفلوئنسرها نیز توضیح داده است: به این علت که درآمد این افراد به عنوان درآمد تبلیغاتی در نظر گرفته می شود، بدین سبب بعد از کسر هزینه ها و بمنظور تعیین درآمد، حدود ۴۵ درصد نسبت سود فعالیت منظور خواهد شد. وی همین طور در مورد هزینه های قابل قبول این دسته از مودیان گفته است: بطور مثال فردی که یک کلیپ تبلیغاتی درست کرده است و به جهت آن درآمدی داشته می تواند هزینه های مربوط به ساخت آن مانند هزینه تهیه موشن و … را با مدارک و مستندات ارائه کند، امکان کسر آن وجود دارد. نگرانی برخی رسانه ها از گرفتن مالیات از سلبریتی ها و اینفلوئنسرها! به هر حال افزایش درآمدهای مالیاتی آن هم با اهرم اصلی شناسایی فراریان مالیاتی خصوصاً فراریان مالیاتی بزرگ و افزایش شفافیت مالیاتی، هیچ ارتباطی با افزایش فشار مالیاتی بر مردم ندارد و این که برخی رسانه ها گرفتن مالیات از سلبریتی ها و اینفلوئنسرها را با عنوان فشار مالیاتی بر مردم تفسیر می کنند، بهتر است پاسخ دهند که دریافت مالیات از اینفلوئنسرهایی که ماهانه درآمدهای چند صد میلیونی و گاه میلیارد تومانی از شبکه های اجتماعی دارند، چه فشار مالیاتی بر مردم وارد می نماید که مرتباً از گرفتن مالیات از این قشر ابراز نگرانی می کنند؟ اساس مالیات بر درآمد همچنان که سازمان امور مالیاتی بارها اعلام نموده، رصد تراکنش های کارت های شبکه بانکی مربوط به یک کد ملی واحد در ماه و شناسایی به عنوان درآمد است؛ بدین سبب فرق اینفلوئنسرها و سلبریتی ها با بقیه شاغلان چیست که برخی نگران گرفتن مالیات از آنها شده اند؟ شناسایی ۱۲۳ اینفلوئنسر و بلاگر با گردش مالی ۲، ۳۰۰ میلیارد تومان سخنگوی سازمان امور مالیاتی کشور از شناسایی ۱۲۳ اینفلوئنسر و بلاگر با گردش مالی ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان آگاهی داده و عنوان کرده بود که سازمان مالیاتی درحال رسیدگی به پرونده حساب اینفلوئنسرهاست. این مالیات مربوط به سال ۱۴۰۰ است و برای عملکرد سال ۱۴۰۱ اطلاعات بتازگی گرفته شده، اما هنوز بررسی نشده است. اخذ مالیات از بلاگرها یک امر متداول در دنیاست، حتی در کشورهای همسایه در همین حال برمبنای حکمی از قانون بودجه ۱۴۰۰ سازمان امور مالیاتی موظف شد کاربران رسانه های فضای مجازی کاربرمحور را که دارای بیش از ۵۰۰ هزار دنبال کننده و درآمد تبلیغاتی هستند، شناسایی کند. در این حوزه ۵۵۰ اینفلوئنسر شناسایی شده اند که حجم قابل توجهی درآمد به حساب این افراد واریز می شده است. گرفتن مالیات از بلاگرها البته یک امر متداول در دنیاست؛ در همسایگی نزدیک ما در کشور ترکیه، از آغاز سال ۲۰۱۹ میلادی با هدف دریافت مالیات از درآمد حاصل از تبلیغات اینفلوئنسرها، یوتیوبرها و بلاگرها، دستورالعملی با موضوع کسب مالیات از خدمات تبلیغات برخط اینترنتی تصویب گردید. حتی کشورهای حوزه خلیج فارس که از درآمدهای نفتی برخوردار می باشند هم از قافله گرفتن مالیات از درآمدهای فضای مجازی عقب نمانده اند و در عربستان و امارات متحده عربی هم از بلاگر، اینفلوئنسر و کانال دارها مالیات گرفته می شود. بدین سان همچنان مجریان قانون اصرار دارند که روند مالیاتی کشور را تغییر دهند اما باید دید که آیا مقاومت سلبریتی ها، صاحبان خانه های خالی، دارندگان خانه های لوکس و خودرو های گران ادامه پیدا می کند یا شرایط در این عرصه تغییر خواهد نمود. مالیات بر سوداگری؛ دغدغه جدید برخی رسانه های نگران از گرفتن مالیات از اینفلوئنسرها و سلبریتی ها به نظر می آید، موضوع گرفتن مالیات از اینفلوئنسرها به همراه موضوع مالیات بر سوداگری به دغدغه اصلی و نگرانی برخی تبدیل گشته و دائماً در رسانه های خود گرفتن این مالیات ها را به فشار بر مردم تفسیر می کنند در حالیکه این کار مصداق عدالت مالیاتی است. همچنان که وزیر اقتصاد اشاره نمود «هزینه زندگی بخش عمده ای از مردم ما گروگان چند صد نفری است که تحت عنوان سفته بازان حرفه ای، نوسانگیران و دلالان بازارهای مالی با اسامی مختلف فعالیت می نمایند که نقدینگی مازاد خودرا در بازارهای مسکن، ارز، طلا و سکه وارد می کنند و هزینه زندگی مردم را بالا می برند و بنابراین امروز وقتی از تورم ۴۰ درصد صحبت می نماییم وارد حوزه دارایی ها که می شویم، افزایش قیمت ها خیلی بیشتر از این است». این در شرایطی است که در همه اقتصادهایی که به سمت تولید و پیشرفت اقتصادی رفتند، بوسیله ابزارهای مالیاتی اجازه ندادند که پول ها به سمت این دسته دلالی ها و سفته بازی ها برود. در حقیقت باید برای تحقق عدالت مالیاتی، هزینه های کشور را نه بر دوش کارگران، کارمندان و اصناف بلکه بر دوش همان یکی دو درصدی برد که بیشترین بهره مندی ها را دارند و از خلال شناسایی آنها باید بتوان بیشترین مالیات را کسب نمود. در جهت تحقق این عدالت مالیاتی، همین طور در بخش مالیات بر ثروت، ۶۳ هزار برگه مالیاتی برای خانه های خالی به ارزش مالیاتی ۱، ۴۰۰ میلیارد تومان در ۳ ماهه نخست سال صادر گردیده است که تمرکز اصلی بر افرادی بود که ۲ واحد و بیشتر منزل خالی در اختیار داشتند. همین طور درباب مالیات موسوم به باغ ویلاهای مجاز، دولت بدنبال درآمدزایی نیست و هدف این مالیات تحقق عدالت است و تا حالا برای ۴۵ هزار ملک لوکس در کشور برگ مالیات صادر گردیده است. با این وجود وزیر اقتصاد بارها از تریبون های مختلف تاکید کرده که هدف مالیات های تنظیمی، تغییر رفتار فعالان اقتصادی و توازن درآمدی بخش های مختلف است و دولت بدنبال کسب درآمد و جبران کسری بودجه نیست. دولت در کنار کوشش برای به تور انداختن فراریان مالیاتی، به سمت کاهش فشار مالیاتی بر بخش مولد اقتصاد هم حرکت کرده است. بنابراین مشاهده می شود که دولت سیزدهم برای اولین بار نرخ مالیات بر تولید را پارسال ۵ درصد و امسال ۷ درصد کاهش داده است و همین طور بمنظور کاهش هزینه های اصناف، امسال مالیات مقطوع نیمی از اصناف صفر بوده است.
این پست تاکسی مدرن را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب