مشاغل دریایی و استفاده از ظرفیت مغفول مانده سواحل
تاکسی مدرن: دسترسی کشورمان به آب های آزاد در شمال و جنوب، مجاورت با منطقه راهبردی خلیج فارس و تنگه هرمز و قرار گرفتن در کریدورهای ترانزیتی بین المللی اهمیت توجه به اقتصاد دریا، استفاده از ظرفیت مغفول مانده سواحل و توسعه مشاغل دریایی را بیش از پیش نشان میدهد.
به گزارش تاکسی مدرن به نقل از ایسنا، اقتصاد دریامحور در طول سال های اخیر مورد تاکید بسیاری قرار گرفته و نگاه ها به تقویت اقتصاد دریا و استفاده از ظرفیت سواحل و مناطق آزاد بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. همیشه بر ضرورت ساماندهی و توسعه سواحل و اقتصاد دریامحور به جهت بهره گیری از این ثروت خدادادی تاکید شده و رییس جمهوری نیز فعال شدن ظرفیت سواحل و احیای اقتصاد دریا را در ایجاد فرصت های شغلی و رونق تولید موثر دانسته است.
کارشناسان تقویت و توسعه اقتصاد دریا و صنایع دریایی را سبب افزایش صادرات و ارزآوری برای کشور می دانند و معتقدند اقتصاددریا محور، به معیشت و درآمدزایی صیادان، لنج داران و کسانی که از این راه امرار معاش می کنند، کمک می نماید. به زعم آنها برای رونق اشتغال در بستر دریا باید زیرساخت های لازم برای این امر مهیا و امنیت شغلی و معیشتی شاغلان این بخش تامین گردد.
دسترسی ایران به دریا در شمال و جنوب، دسترسی به آب های آزاد، مجاورت با منطقه راهبردی خلیج فارس و تنگه هرمز و قرار گرفتن در کریدورهای ترانزیتی بین المللی ضرورت استفاده ایران از ظرفیت دریایی و توسعه مشاغل و کسب و کارهای دریایی را بیش از پیش نشان میدهد.
در همین راستا سید صولت مرتضوی - وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، «حمل ونقل دریایی» را یکی از حوزه های اقتدار ملی کشور و نیازمند کمک ویژه عنوان کرده و می گوید: اصول عقاید در نظام جمهوری اسلامی ایران تفسیر «ما می توانیم» است پس باید اثبات نماییم که واقعاً می توانیم و یکی از عرصه هایی که می تواند این مساله را اثبات کند، حوزه حمل و نقل، خصوصاً «حمل ونقل دریایی» است.
وی با اعلان اینکه در حال حاضر حمل و نقل خیلی از کشورها در عرصه نفتی و غیرنفتی بوسیله ایران انجام می گیرد، اظهار داشت: مقام معظم رهبری در دهه فجر سال قبل به موضوع اقتصاد دریایی اشاره داشتند و بر توسعه آن تاکید کردند، بدین جهت باید در کشور ما که شاهراه دریایی شمرده می شود به حمل و نقل دریایی کمک ویژه ای شود.
طبق آمارها بیش از ۴۰ درصد جمعیت دنیا از محل اقتصاد دریا امرار معاش می کنند و بیشتر کشورها سهم بالایی از حوزه اقتصاد آبی و دریا را به خود اختصاص داده اند تا جایی که سهم دریا از تولید ناخالص داخلی در کشورهای اتحادیه اروپا به ۵۰ درصد می رسد و درباب کشور ما با داشتن ۶۰۰۰ کیلیومتر نوار ساخلی و ۴۰ درصد مرزهای آبی انتظار این است که درصد بیشتری از اقتصاد دریامحور جهان سهم داشته باشد و سهم پایین کسب و کارهای دریایی از تولیدناخالص داخلی ارتقاء یابد.
هم حالا مشاغل بسیاری با دریا در ارتباطند که کشتی سازی، غواصی، ملوانی، گردشگری ساحلی، صید و ماهیگیری، قایقرانی و بارگیری در بنادر همچون این مشاغل به شمار می روند.
به گزارش تاکسی مدرن به نقل از ایسنا، در حال حاضر خیلی از کشورها بر اقتصاددریا متمرکز شده و موجبات افزایش تولید ناخالص داخلی و رشد اقتصادی خودرا از این طریق فراهم نموده اند؛ بدین جهت شایسته است در سیاست گذاری ها و برنامه ریزی ها، بهره گیری از ظرفیت مغفول مانده سواحل، دریاها و مناطق آزاد و توسعه مشاغل دریایی به عنوان یک ضرورت اساسی در راستای تقویت معیشت و امنیت شغلی فعالان این حوزه در دستور کار قرار گیرد. اکنون بیش از ۹۰ درصد واردات و ۸۵ درصد صادرات ایران بوسیله بنادر صورت می گیرد که باتوجه به حجم بالای صادرات و واردات کالا، ضروری ست توسعه بنادر به عنوان دروازه های ارتباطی کشور مدنظر قرار گیرد.
این پست تاکسی مدرن را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب