استراتژی مدون و رقابت پذیری، لازمه پیشرفت صنعت خودروسازی

استراتژی مدون و رقابت پذیری، لازمه پیشرفت صنعت خودروسازی

به گزارش تاکسی مدرن، در نشست تخصصی مرکز توسعه و آینده نگری که با مبحث صنعت خودروسازی برگزار شد اعلام شد؛ برای توسعه صنعت خودروی کشور نیازمند استراتژی مدون و رقابت پذیر هستیم.



به گزارش تاکسی مدرن به نقل از روابط عمومی مرکز توسعه و آینده نگری، یک صد و پنجاهمین نشست علمی-تخصصی مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری، با عنوان "موانع و راهکارهای عملیاتی تولید با کیفیت در صنعت خودروسازی" روز چهارشنبه ۲۹ آذرماه ۱۴۰۲، با حضور مهندس مرتضی خالصی؛ رئیس امور صنعت، معدن و ارتباطات سازمان برنامه و بودجه کشور بعنوان مدیر علمی، دکتر محمّدحسن شجاعی فرد؛ رئیس پژوهشکده و دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران و مهندس جلال رشیدی کوچی، نماینده مجلس شورای اسلامی بعنوان سخنران برگزار گردید.
در ابتدای نشست مرتضی خالصی؛ رئیس امور صنعت، معدن و ارتباطات سازمان برنامه وبودجه کشور بعنوان مدیر علمی نشست، ضمن اشاره به کیفیت صنعت خودروسازی بعنوان چالش در دولت و بویژه در قسمت صنعت که سبب بروز نارضایتی هایی از طرف مردم شده است، اظهار داشت: صنعت خودروسازی از آغاز انقلاب فراز و نشیب های بسیاری داشته است. پس از سال ۱۳۶۰ در سال ۱۳۷۷ نخستین قانون خودرو کشور به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید، که یک نقطه عطفی در صنعت ایجاد کرد ولی به سبب فضایی که در این صنعت در آن زمان بوجود آمده بود و اختیار تنظیم بازار در یک سازمان با ارکان مختلف شکل می گرفت، صنعت خودرو به سمت خودروسازی با کیفیت حرکت نکرد. تا این که در سال ۱۳۷۸ بر مبنای مصوبه شورای اقتصاد کلیه اختیارات به عهده وزیر صنعت و معدن آن زمان قرار داده شد تا به صورت مستمر با یک ساختار نظارتی، هم کنترل قیمت و هم کنترل تولید را بر عهده داشته باشد. از آن زمان به بعد جهش تولید شروع شد که موجبات بهبود وضعیت خودروسازی و ایجاد مراکز تحقیقاتی و توسعه ای و قطعه سازی را مهیا کرد. بعد از آن در سال ۱۳۹۰ آغاز تحریم های همه جانبه ضد ایران، باعث افت سنگینی در صنعت خودروسازی شد و بعد از آن در سال ۱۳۹۷ مستقیماً صنعت خودروسازی مورد هدف تحریم ها قرار گرفت. صنعت خودروسازی، قطعه سازی و مشارکت های خارجی در این صنعت با سایر کشورها کاملا قطع شد و که همین مبحث منجر به رکود سنگین در صنعت خودروسازی شد.
مهندس مرتضی خالصی در ادامه اضافه کرد: انتظار من در این نشست اینست که ضمن بررسی وضعیت موجود در صنعت خودروسازی به بررسی وضع مطلوب هم پرداخته شود و برنامه های راهبردی و سیاست های کلی برای پیشرفت صنعت خودرو عرضه شود.
در ادامه نشست محمّدحسن شجاعی فرد؛ رئیس پژوهشکده و دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران ضمن بیان تاریخچه ای از صنعت خودروسازی در کشور اظهار داشت: ما هیچ تعریف و استراتژی مشخصی در صنعت خودرو نداریم و هنوز هم مردم با قرعه کشی و قیمت چند برابر خودرو تهیه می کنند و در این قضیه عواملی چون نبود ثبات مدیریتی، نبود استراتژی مدون، تحمیل قوانین اجباری، دخالت ۳۷ مرکز در صنعت خودرو و.... مؤثر هستند.
رئیس پژوهشکده و دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران اضافه کرد: از همان سالهای اولیه بعضی از افراد به دنبال ایجاد رانت و مافیا در صنعت خودرو بودند، که در صدد تبدیل صنعت خودروسازی از یک بنگاه صنعتی به یک بنگاه اقتصادی بودند و به جای عرضه طرح های توسعه محصول برای صنعت خودروسازی به دنبال خرید و سرمایه گذاری در قسمتهایی بودند که هیچ ارتباطی به صنعت خودرو نداشت. ازاین رو مافیای خودرو بحث کوچکی نیست که بتوان به آسانی از کنار آن گذشت.
شجاعی فرد در ادامه تصریح کرد: مبحث دیگر اینست که ما زیرساخت لازم برای واردکردن و تولید خودرو های برقی در کشور را نداریم و باید طوری در این حوزه حرکت نماییم که ابتدا خودرو های برقی جایگزین خودرو های قدیمی و فرسوده شود، در وهله دوم قیمت خودرو برای مردم به صرفه و قابل خرید شود و همینطور زیرساخت های لازم برای ورود این گونه خودرو ها به کشور مهیا گردد.
در ادامه این نشست جلال رشیدی کوچی، نماینده مجلس شورای اسلامی، سخنرانی خویش را با این سوال شروع کرد که خروجی صنعت خودرو برای مردم بعد از ۵۰ سال چه چیزی می تواند باشد؟ باید به این مورد از دو بعد نگاه کرد که یک خروجی آن همین آلودگی هوای تهران و خیلی از شهر های دیگر کشورمان است که مابین ۶۰ الی ۷۰ درصد از عامل این آلودگی به سبب تردد خودرو های عمومی و خصوصی است که در درون شهرها تردد می کنند و این در شرایطی است که هر سال در سطح کشور چیزی بین ۷ الی ۸ میلیارد دلار برای مقابله با آلودگی هوا هزینه می شود. مسئله بعدی اینست که ما برای تولید و تأمین برق کشور مجبور هستیم که مازوت بسوزانیم تا برق کشور را تأمین نماییم، این در شرایطی است که برای خودرو های برقی که وارد کشور می نماییم هم باید برق تولید نماییم و در این صورت هم چاره ای بجز استفاده از مازوت برای تأمین برق نداریم و همین مبحث هم سبب آلودگی هوا می شود. اینها تناقضاتی است که در حوزه اجرا به وجود می آید و دلیل این که صنعت خودرو به این روز افتاده اینست که در صنعت خودرو انحصار بوجود آمد و رقابت پذیر نبود و دخالت های دولت در آن زیاد بود و بازاری را برای بعضی از افراد ایجاد کرد که دارای سود و منفعت برای آن افراد بود.
مهندس رشیدی کوچی افزود: برخی بر این عقیده هستند که واردات خودرو سبب ایجاد صدمه به صنعت خودروسازی می شود؛ اما حقیقت ماجرا این نیست و تجربه نشان داده است که در طول سالهای ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۷ چیزی بین ۱۶۰ هزار الی ۱۷۰ هزار خودرو به داخل کشور وارد شد که منجر به ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضای خودرو در داخل کشور شد.
این نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما باید مازاد تقاضای خودرو در کشور را با افزایش واردات خودرو تأمین کنیم؛ اما مساله ای که در مورد واردات خودرو مطرح می شود مالیات ها و سودهای بالایی است که از طرف دولت بر روی قیمت خودرو های وارداتی افزوده می شود و سبب می گردد که یک خودرو با قیمت ۱۵ هزار دلار، با قیمت ۴۰ هزار دلار به مردم فروخته شود. نکته دوم اینست که ما زیرساخت واردات خودرو به داخل کشور را نداریم یعنی کشتی و کامیون حمل خودرو برای پخش کردن خودرو های وارداتی به سطح کشور را در اختیار نداریم.
وی افزود: باید اجازه بدهیم که تولیدکنندگان باهم در تولید خودرو رقابت داشته باشند؛ یعنی یک بازار رقابتی آزاد بین خودروسازان داخلی ایجاد شود و همینطور مالیاتی که برای واردات خودرو به داخل کشور دریافت می شود نهایتا ۳۰ درصد باشد تا امکان رقابت خودرو های داخلی با خودرو های خارجی هم وجود داشته باشد. با تشکیل رقابت درست و منطقی است که صنعت خودروسازی به شکوفایی و پیشرفت خواهد رسید.
در انتهای نشست سایر کارشناسان و صاحب نظران حاضر در نشست به بیان نقطه نظرات و سوالات خود پرداختند.
شایان ذکر است این نشست روز چهارشنبه ۲۹ آذرماه سال ۱۴۰۲، به صورت حضوری و مجازی و با مشارکت دستگاههای اجرایی ملی و استانی، دانشگاه ها، اندیشکده ها و مراکز پژوهشی کشور در سالن دکتر حسین عظیمی مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری برگزار گردید.

1402/10/04
08:07:35
5.0 از 5
341
تگهای خبر: آلودگی , تردد , تولید , خودروسازی
این پست تاکسی مدرن را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵

لینک دوستان تاكسی مدرن

تاکسی مدرن

تگهای تاكسی مدرن

taximodern.ir - حقوق مادی و معنوی سایت تاكسی مدرن محفوظ است

تاكسی مدرن

سفارش آنلاین تاکسی مدرن