سالنامه اقتصاد ۱۴۰۲،

واردات اتوبوس یک صدم ظرفیت قانونی!

واردات اتوبوس یک صدم ظرفیت قانونی!

به گزارش تاکسی مدرن، مطابق قانون بودجه ۱۴۰۲، امکان واردات ۵۰۰۰ اتوبوس وجود داشت اما فقط ۵۰ اتوبوس وارد کشور شد؛ آن هم در حالیکه وزیر راه و شهرسازی اعتقاد دارد با عنایت به لزوم توسعه ناوگان، هرجا توان داخل جوابگو نباشد، باید واردات بدون معطلی صورت گیرد.


به گزارش تاکسی مدرن به نقل از ایسنا، اتوبوس های بین شهری به واسطه هزینه پایین در مقایسه با سایر روش های حمل و نقل، یکی از وسایل نقلیه محبوب برای سفر بین عموم مردم محسوب می شوند؛ علیرغم این در سالهای گذشته یکی از دغدغه های مردم، خرید بلیت اتوبوس در زمان مناسب است؛ چونکه اگر از حداقل یک هفته قبل مبادرت به خرید بلیت نکنند، دیگر نمی توانند برای سفری که برنامه ریزی کردند، بلیتی پیدا کنند.
یکی از بزرگ ترین عملیات های حمل ونقلی در ۱۴۰۲، عملیات اربعین در شهریور ماه بود. علیرغم این برای سفرهای اربعین هم کمبود اتوبوس تا ۳۰۰۰ دستگاه وجود داشت؛ بنابراین برنامه ریزی هایی برای جبران این کمبود انجام شد؛ همچون استفاده از ظرفیت واردات و امکان تردد ناوگان کشورهای همسایه همچون ترکیه و پاکستان.
هرچند کمبود اتوبوس در سایر مسیرهای بلند هم خویش را نشان داد. احمدرضا عامری -رییس اتحادیه شرکتهای تعاونی مسافربری- تیرماه ۱۴۰۲ در این خصوص اطلاع داد که تعداد اتوبوس های فعال در مسیرهای بلند، کمتر از نصف شده است. او بیان نمود: تعداد ثبت سرویس هایی که به اقصی نقاط کشور داشتیم، دو سال پیش حدود ۱۵ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس سالانه بوده و هم اکنون به ۶۵۰۰ دستگاه رسیده، بنابراین در همه شهرها سرویس کمتر شده است.
البته عامری اسفندماه ۱۴۰۲ در رابطه با وضعیت ناوگان اتوبوسرانی برای سفرهای برون شهری در آستانه نوروز، اظهار داشت که تعداد اتوبوس ها هم اکنون به ۷۵۰۰ عدد رسیده است. عددی که حمیدرضا شهرکی -معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای- هم به آن اشاره کرده بود. به قول شهرکی، باآنکه در ناوگان، ۱۵ هزار و ۲۹۰ دستگاه اتوبوس وجود دارد، اما بر مبنای وضعیت سن و شرایط اتوبوس ها، حدودا ۵۰ درصد آنها می توانند در مسیرهای بلند عملیاتی باشند.
از ۵۰۰۰ ظرفیت قانونی واردات، ۵۰ دستگاه اتوبوس وارد شد
شهریار افندی زاده -معاون سابق حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی- آذرماه ۱۴۰۲ در رابطه با این که امسال چه تعداد اتوبوس وارد کشور شده، اظهار داشت: در قانون بودجه ۱۴۰۲، تا سقف ۵۰۰۰ اتوبوس می توانیم وارد کشور نماییم و در غیر این صورت در سطح کشور با کمبود اتوبوس مواجه می شویم. از این تعداد تابحال ۳۳ اتوبوس وارد شده، اما مسیر باز شده است و ما به دنبال این هستیم که با وزارت صمت شرایط را تسهیل نماییم. سازمان راهداری درحال تدوین قانون است و بانکها هم باید وارد صنعت حمل و نقل شوند، چونکه ما به توسعه و نوسازی ناوگان نیاز داریم تا خدماتی که عرضه می دهیم در شان مردم باشد.
وی همینطور دیماه ۱۴۰۰ با تکیه بر تسهیل واردات اتوبوس بیان نمود: آئین نامه اجرایی بند (ص) تبصره (۷) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور در مورد واردات خودرو با عمر کمتر از پنج سال، تصویب و ابلاغ گردیده است ولی به منظور بهره مندی از فرصت قانونی فراهم شده، ضروری است برخی حمایت های مالی و تسهیلات فرایندی در این آئین نامه لحاظ شود که همچون آنها، امکان ثبت سفارش و واردات توسط اشخاص حقیقی است.
در چهار سال گذشته، ۷۰۰۰ اتوبوس زمین گر شد
بعد از آن داریوش امانی رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای هم اسفند ۱۴۰۲، در رابطه با وضعیت ناوگان اتوبوسرانی بیان نمود: از آغاز کرونا تا به امروز ۷۰۰۰ دستگاه اتوبوس زمین گیر شد و از ناوگان اتوبوسی کشور کم شده است. تنها وسیله نقلیه که مردم دسترسی راحتی به آن داشتند و هروقت اراده می کردند بلیت می خریدند، هم اکنون بخشی از اتوبوس ها فرسوده شده اند و در مسیرهای دور نمی توانند سرویس دهی داشته باشند.
امانی با اشاره به اینکه قیمت گذاری دستوری سبب شده بخشی از اتوبوس ها از سرویس بیرون بروند و جای دیگری بروند، اظهار داشت: ما از شش ماه گذشته نوسازی ناوگان را شروع کردیم و برنامه واردات ۸۰۰ دستگاه اتوبوس و همینطور خرید ۲۰۰ دستگاه اتوبوس را از داخل داریم، اما بعد از گذشت شش ماه هنوز یک ثبت سفارش را هم انجام ندادیم و هر روز با یک گرفتاری مواجه هستیم.
او در رابطه با میزان واردات اتوبوس ها هم اظهار نمود: تا کنون ۵۰ اتوبوس به گمرک وارد شده اما هنوز ترخیص نشده است. اگر این اتوبوس ها ترخیص شود، به ناوگان اتوبوسرانی کشور اضافه خواهد شد.
ضرورت توسعه ناوگان، با استفاده از توان تولید داخل یا واردات
در عین حال؛ یکی از تاکیدات مهرداد بذرپاش -وزیر راه و شهرسازی- توسعه ناوگان است. او با تکیه بر لزوم استفاده از توان داخل برای توسعه ناوگان، اعتقاد دارد که اگر تولید داخل جوابگوی نیاز صنعت حمل و نقل نیست، باید از ظرفیت واردات استفاده نمود.
بذرپاش همینطور در واپسین روزهای ۱۴۰۲، بار دیگر به مبحث واردات اتوبوس اشاره نمود و اظهار داشت: توسعه ناوگان سیاست اصلی ماست و هر سیاست فرعی در مقابل آن قرار دارد و نباید مانع آن باشد. اگر تولید داخل جوابگو نباشد، باید واردات بدون معطلی صورت گیرد. البته در این خصوص قدری گرفتار بروکراسی ها هستیم که رفع خواهد شد و بخشی هم تأمین منابع است که باید تجهیز بهتری برای سال بعد داشته باشیم.
ازاین رو آنطور که وزیر راه و شهرسازی تاکید کرده، باید دید ۱۴۰۳ می تواند توسعه جدی در مورد ناوگان اتوبوسرانی را رقم بزند، یا همچنان برای خرید بلیت در مسیرهای بلند، باید از چند هفته قبل برای خرید بلیت اقدام نمود.




منبع:

1403/01/04
16:26:11
5.0 از 5
294
تگهای خبر: تردد , تولید , جاده , حمل و نقل
این پست تاکسی مدرن را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۱

لینک دوستان تاكسی مدرن

تاکسی مدرن

تگهای تاكسی مدرن

taximodern.ir - حقوق مادی و معنوی سایت تاكسی مدرن محفوظ است

تاكسی مدرن

سفارش آنلاین تاکسی مدرن