واکنش هندی ها به همکاری ایران و هند در چابهار

واکنش هندی ها به همکاری ایران و هند در چابهار

تاکسی مدرن: قرارداد مشارکت ایندیا پورت گلوبال لیمیتد در تجهیز و بهره برداری از پایانه های کانتینری و کالای عمومی بندر شهید بهشتی چابهار روز (24 اردیبهشت ماه) به امضا رسید.


به گزارش تاکسی مدرن به نقل از ایسنا، در مراسم امضای قرارداد مشارکت شرکت IPGL هند در تجهیز و بهره برداری از پایانه های کانتینری و کالای عمومی بندر شهید بهشتی چابهار، مهرداد بذرپاش - وزیر راه و شهرسازی کشور - و وزیر بنادر، کشتیرانی و مسیل های هند و علی اکبر صفایی - مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی - حضور داشتند.
امضای این قرارداد نقطه عطفی در همکاریهای تجاری و اقتصادی دوجانبه و منطقه ای دو کشور همین طور تسهیل همکاریهای راهبردی بین ایران و هند شمرده می شود. از اهداف کلان انعقاد این قرارداد که در نتیجه مذاکرات کارشناسی و تخصصی گروه کاری مشترک حاصل شده است، می توان به تشریک مساعی دو کشور در عملیاتی کردن اهداف موافقتنامه بین المللی حمل و نقل در کریدور شمال جنوب، موافقتنامه ترانزیتی سه جانبه ایران، هند و افغانستان با محوریت بندر چابهار و توسعه همکاریهای ترانزیتی و حمل و نقل چندوجهی بین ایران و هند در منطقه آسیای مرکزی در چهارچوب اهداف همکاریهای راهبردی هند و آسیای میانه اشاره نمود.
تقویت و تسهیل همکاریهای ترانزیتی هند و افغانستان بوسیله ایران، توسعه محور شرق و سواحل مکران، توسعه همکاریهای منطقه ای ایران، هند و روسیه برای سرمایه گذاری های مشترک در تکمیل زیربناهای منطقه ای حمل و نقل و ترانزیت، از اهداف دیگر این قرارداد است.
روزی تاریخی برای بخش دریایی
دولت هند به رهبری نارندرا مودی نیز اعلام نمود که هند روز دوشنبه قراردادی ۱۰ ساله با ایران برای توسعه و بهره برداری از بندر چابهار ایران امضا و روابط خودرا با این کشور راهبردی خاورمیانه تقویت کرد. هند با توسعه بندر چابهار به عنوان راهی برای حمل کالا به ایران، افغانستان و کشورهای آسیای مرکزی است.
به نقل از خبرگزاری هند، روز دوشنبه، روزی تاریخی برای بخش دریایی منطقه است برای اینکه هند و ایران این توافقنامه بلندمدت را در مورد بندر چابهار امضا کردند که نویدبخش عصر جدیدی از تجارت و همکاریهای دریایی و همین طور حمل و نقل است. باتوجه به ادامه سرمایه گذاری هند در بندر چابهار، کارایی و ظرفیت آن بیشتر خواهد شد و تعهد هند به توسعه اقتصادی منطقه را تقویت می کند.
به عنوان قسمتی از این توافق، هند تجهیزات مختلف مورد نیاز برای بسط عملیات در بندر ازجمله دستگاه های حمل و نقل، لیفتراک و غیره را تهیه خواهدنمود. در بیانیه وزارت کشتیرانی هند آمده است که این توافق راه را برای افزایش فرصت های تجاری و سرمایه گذاری هموار می کند و می تواند توسعه اقتصادی هند را تقویت کند.
سورباناندا سونوال -وزیر بنادر، کشتیرانی و مسیل های هند- بعد از امضای این توافق اظهار داشت: اهمیت بندر چابهار از نقش مجرای صرف بین هند و ایران فراتر رفته و به عنوان شریان تجاری حیاتی برای اتصال هند به افغانستان و کشورهای آسیای مرکزی عمل می کند. این پیوند راه های جدیدی را برای تجارت باز کرده و انعطاف پذیری زنجیره تامین را در سراسر منطقه تقویت کرده است.
ارزش قرارداد
به نقل از ایندیا، مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی ایران گفته است که بر طبق این قرارداد، ایندیا پورت گلوبال لیمیتد حدود ۱۲۰ میلیون دلار سرمایه گذاری خواهدنمود و ۲۵۰ میلیون دلار دیگر نیز برای تامین مالی خواهد داشت که ارزش قرارداد را به ۳۷۰ میلیون دلار می رساند.
یک مقام دولت هند هم اظهار داشت که ایندیا پورت گلوبال لیمیتد برای نخستین بار در آخر سال ۲۰۱۸ عملیات بندر را بر عهده گرفت و از آن زمان تا حالا ترافیک کانتینری بیش از ۹۰هزار TEU و محموله های فله و عمومی بیش از ۸.۴ میلیون تن را اداره کرده است.
این مقام مسئول اضافه کرد: در مجموع ۲.۵ میلیون تن گندم و ۲۰۰۰ تن حبوبات از هند بوسیله بندر چابهار به افغانستان ارسال شده است. با امضای این قرارداد، پایه های مشارکت بلندمدت هند در چابهار را بنا نهادیم.
اهمیت استراتژیک
بندر چابهار که در استان سیستان و بلوچستان در سواحل جنوب غربی ایران است، در نقطه مهمی با دسترسی سهل از سواحل غربی هند قرار دارد. بندر کاندلا در گجرات نزدیکترین بندر به آن با ۵۵۰ مایل فاصله دریایی است، در صورتیکه فاصله بین چابهار و بمبئی ۷۸۶ مایل دریایی است و از سال ۲۰۱۹، این بندر بیش از ۸۰هزار واحد معادل ۲۰ فوت (TEU) ترافیک کانتینری و بیش از هشت میلیون تن محموله فله و عمومی را جابجا کرده است.
سونوال اضافه کرد: امضای این قرارداد تاثیر چند برابری بر دوام و دیده شدن بندر چابهار خواهد داشت. به گفته ی ایشان، چابهار نه فقط نزدیکترین بندر ایران به هند است، بلکه از نظر دریایی نیز بندر عالی است.
هند با پروژه بندر چابهار به تقویت تجارت منطقه ای خصوصاً برای اتصال خود به افغانستان دست می یابد. هند و ایران این بندر را به عنوان مرکز کلیدی کریدور حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب (INSTC) پیش بینی کرده اند. INSTC پروژه حمل و نقل چند حالته به طول ۷۲۰۰ کیلومتر برای جابجایی کالا بین هند، ایران، افغانستان، ارمنستان، آذربایجان، روسیه، آسیای مرکزی و اروپاست.
وزارت امور خارجه ۱۰۰ کرور روپیه برای بندر چابهار برای سال ۲۰۲۴-۲۰۲۵ مختص کرده است که بر تمرکز هند بر پروژه های ارتباطی با ایران تاکید دارد. هدف این است که چابهار را با کریدور حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب (INSTC) پیوند دهیم و مسیری را از هند به روسیه بوسیله ایران ایجاد نماییم. این بندر مسیر جایگزین برای رسیدن به افغانستان و آسیای مرکزی به هند ارائه می دهد.
انتظار معاملات بندری بیشتر
هند بدنبال تقویت حضور خود در زیرساخت های کلیدی در راه عبور از خلیج فارس است. هند برای سال ۲۰۲۳، هند ۱۳هزار و ۲۸۲ TEU جابجایی محموله در پایانه شهید بهشتی را در نظر گرفت که از ۳۰۹۶ TEU در سال ۲۰۲۲ بالا رفته است.
کارشناسان می گویند اگر بندر به شبکه ریلی متصل شود، مقدار محموله ممکنست به میزان قابل توجهی افزایش یابد. هند در ساخت خط راه آهن چابهار - زاهدان به طول ۷۰۰ کیلومتر نیز مشارکت دارد. تفاهم امه ای بین IRCON شرکت راه آهن هند و شرکت ساخت و گسترش زیرساخت های حمل و نقل راه آهن ایران (CDTIC) در سال ۲۰۱۶ برای ساخت پروژه راه آهن چابهار - زاهدان به امضا رسید.
هند برنامه های سرمایه گذاری عمده ای در ایران دارد که عمدتاً در اطراف بندر چابهار متمرکز شده است، برای اینکه به هند مزیت راهبردی نسبت به چین و پاکستان می دهد و حدود ۱۷۰ کیلومتر با بندر گوادر پاکستان فاصله دارد. در بودجه اتحادیه برای سال مالی ۲۲، وزارت دارایی ۱۰۰ کرور روپیه برای توسعه بندر چابهار اختصاص داد.




منبع:

1403/02/25
12:41:23
5.0 از 5
382
تگهای خبر: ترافیك , ترانزیت , حمل و نقل , سازمان
این پست تاکسی مدرن را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۴

لینک دوستان تاكسی مدرن

تاکسی مدرن

تگهای تاكسی مدرن

taximodern.ir - حقوق مادی و معنوی سایت تاكسی مدرن محفوظ است

تاكسی مدرن

سفارش آنلاین تاکسی مدرن