كارشناس مسكن در گفتگو با تاكسی مدرن مطرح كرد

با اهمیت ترین دلیل افزایش قیمت مسکن، انحصار زمین است

با اهمیت ترین دلیل افزایش قیمت مسکن، انحصار زمین است

به گزارش تاکسی مدرن، یک کارشناس اقتصاد مسکن با اشاره به اینکه اقدامات عمدی نظیر انحصار زمین و عدم الحاق آن به محدوده شهر، موجب افزایش بی رویه قیمت مسکن می باشد، اظهار داشت: برخی نهادها و دستگاه های دولتی امروز بزرگترین انحصارطلبان زمینهای کشور شده اند، اما خانم صادق مالواجرد به عنوان وزیر راه و شهرسازی قول هایی در حوزه ساخت مسکن و سرعت بخشی در این زمینه داده اند.


مجید گودرزی، کارشناس اقتصاد مسکن در گفت و گو با خبرنگار ایسنا درباره ی چالش ها و مشکلات بازار مسکن اظهار داشت: ایران زمین برای ساخت مسکن کم ندارد اما به دلیل انحصار سازمان ها و نهادهای دولتی، امروز با یک افزایش قیمت ساختگی مسکن روبه رو شده ایم. اقداماتی از این دست، سبب شده تا ۶۰ درصد قیمت مسکن، برای زمین باشد. دولت و مجلس باید برای مقابله با شرایط امروز بازار مسکن اقدامات لازم را انجام دهند و این بازار را از رهاشدگی درآوردند.
وی تسهیلگری در عرصه مسکن را وظیفه دولت دانست و اظهار داشت: وزارت راه و شهرسازی می تواند با استفاده از تجربه گذشته، عرضه زمین را در دستور کار خود قرار دهد و تمرکز ساخت را به سوی ویلایی سازی سوق دهد.

دولت و مجلس باید برای حل بحران مسکن اقدام کنند

این کارشناس اقتصاد مسکن درباب شرایط امروز بازار مسکن کشور و دلیلهای آن توضیح داد: امروز بازار مسکن بصورت کامل قفل شده است. زمانی که شرایط این بازار اینگونه شود، دولت ها اقداماتی همچون ارائه تسهیلات به مردم و قیمت گذاری و کنترل بیشتر بازار را در دستور کار قرار می دهند. در کشور ما به دلیل آنکه تعدادی از نهادها مانند بانک با بنگاه داری املاک سود می کنند. اقدامات درست و به جا برای خروج از شرایط بحران اجرائی نمی گردد. در نتیجه فشار بر روی مردم هر روز بیشتر می شود. تنها راه خروج از این شرایط واقعی سازی قیمت مسکن می باشد. قیمت امروز مسکن در بازار هیچ انطباقی با قیمت واقعی مسکن ندارد. نمایندگان مجلس می توانند با تصویب قانون «بهای تمام شده مسکن» شرایطی را برای خروج از این شرایط ایجاد کنند. درحالی بازار مسکن در کشور ما رها شده است که همه کشورها بصورت دقیق بر این بازار نظارت می کنند.
گودرزی با تاکید براین که قیمتگذاری های ناصواب موجب قفل شدن زیربنایی ترین صنعت کشور شده است. اضافه کرد: باید توجه داشت که تبعات اجتماعی این قیمت گذاری بسیار سنگین است. امروز با افزایش بی رویه قیمت مسکن، خانواده ها تحت فشار اقتصادی هستند و تشکیل خانواده برای جوانان سخت شده است. سفره مردم هر روز تنگ تر از قبل شده و خرید و اجاره مسکن فشار زیادی را بر روی مردم به وجود آورده است. بدین سبب وظیفه دولت می باشد که در این شرایط مبادرت به تسهیلگری مسکن کند.

زمین علت اصلی گرانی مسکن

وی درباره ی تاثیر قیمت زمین بر نرخ تمام شده مسکن، بیان کرد: زمین حق همه افرادی است که در این کشور متولد می شوند. کسی نباید این حق را از شهروند ایرانی سلب کند. از طرفی، هیچ مشکلی در تامین زمین برای ساخت مسکن در کشور وجود ندارد. هر آن چه کمبود در این عرصه وجود دارد؛ کاملا عمدی و برنامه ریزی شده است. به اعتقاد من سهم هر فرد یک سکونت گاه معقول و درست، از زمینهای کشور است. تک تک آحاد جامعه می توانند بدون لطمه زدن به محیط زیست و حق آیندگان زمین برای ساخت مسکن داشته باشند. دولت ها نیز نباید این حق را از مردم سلب کنند. کشور کمبود زمین ندارد و این بهانه سبب شده تا ۶۰درصد از قیمت تمام شده یک مسکن، متعلق به زمین آن باشد. به طور قطع و باتوجه به مقداری که زمین در کشور وجود دارد، این رخداد طبیعی و معقول نیست.
این کارشناس اقتصادی در ادامه اظهار داشت: یک دسته اقدامات عمدی سبب شده تا دسترسی مردم به زمین و در نهایت ساخت مسکن سخت شود. در نتیجه امروز شاهد افزایش بی رویه نرخها و کاهش ساخت و ساز در کشور شده ایم. باید دولت و مجلس جلوی این دست اقدامات را بگیرند و نگذارند حق مسلم مردم از آنها گرفته شود. امروز به دلیل منافع تعدادی از نهادها و افراد، مسکن مردم با سختی روبه رو شده است. در نتیجه تراکم فروشی و بلندمرتبه سازی که بلای جان ایرانیان شده است. عاملی شده تا کمر مردم را خَم و چالش های آنها را بیشتر کند.

دولت باید دست از انحصار زمین بردارد

گودرزی با تاکید براینکه نهادها و سازمان ها انحصار زمین به وجود آورده اند و این امر اصلی ترین عامل گرانی مسکن است؛ اظهار داشت: دولت، سازمان ها و نهادهای مختلف امروز بزرگترین انحصارطلبان زمینهای کشور شده اند. به عنوان مثال یکی از وزرای سابق مسکن، به صراحت اعلام نمود. در زمان وزارت او اجازه الحاق حتی یک وجب به حریم شهرها داده نشده است. این دست تصمیمات روز گذشته، مشکلات امروز را در کشور به وجود آورده است. مشکلات امروز بازار مسکن، طبیعی نیست و به عمدی برای ایجاد منافع شکل گرفته است. باید تصریح کرد که در دولت سیزدهم اقدامات خوبی برای حوزه مسکن شکل گرفت. تصویب ایجاد ۵۷ شهر جدید، افزایش دو دهم درصد به حریم شهرها در برنامه هفتم توسعه، تکلیف دولت برای آماده سازی زیرساخت های لازم برای دو دهم زمین الحاقی، عرضه زمین به مردم در قالب طرح های تشویق به فرزندآوری و نهضت ملی مسکن از اقدامات مثبت دولت گذشته است.»
وی با اشاره به اینکه تکمیل سامانه املاک و اسکان می تواند دید درست و دقیقی به دولت در عرصه مسکن ارائه کند، اظهار داشت: بهتر است در گام نخست وزارت راه و شهرسازی پایگاه داده خودرا تکمیل کند. امروز قوانینی خوبی مانند مالیات از خانه های خالی و خانه های لوکس به دلیل نبود پایگاه داده و ضمانت های اجرائی مناسب، به درستی اجرا نمی گردد. باید توجه داشت که هزینه تصویب این دو قانون برای دولت بسیار زیاد بوده است و نباید در اجرای آنها کوتاهی کرد. امید است تدابیر انجام شده مانند الزام ثبت نام در سامانه املاک و اسکان برای متقاضیان چک، کمک خوبی برای جمع آوری اطلاعات باشد. مافیای مسکن اقداماتی را در نشان دادن بی کفایتی این سامانه انجام داده است. باتوجه به این شرایط نیز وزارت راه و شهرسازی وظیفه دارد قدمهای محکمتری برای اجرای قوانین بردارد.

وزارت راه و شهرسازی مسئول است

این کارشناس اقتصادی ضمن اشاره به این که قانون جهش مسکن مسئولیتی بر دوش وزارت راه و شهرسازی است، اشاره کرد: بیشترین محدودیت های قانونی برای الحاقات زمین و سرعت بخشی به ساخت مسکن در دهه هفتاد بوده است، یکی از نگرانی های اول مردم در این عرصه نیز همین سبقه تاریخی بود. اما خانم صادق مالواجرد به عنوان وزیر راه و شهرسازی قول هایی در حوزه ساخت مسکن و سرعت بخشی در این عرصه داده اند. تجربه گذشته باید راهگشای آینده باشد. در نتیجه باید توجه داشته باشد که هزینه ساخت بلندمرتبه بیش از ویلایی است. از طرفی، قسمتی از رفاهیات خانواده های ایرانی و اهداف اسناد بالادستی نظام با ساخت مسکن های متراکم، کوچک مقیاس و بلندمرتبه اجرائی نمی گردد. ظرفیتهای امروز کشور به قدری است که دولت می تواند با اجرای قوانین و برداشتن محدودیت های ایجاد شده، قانون را با اهتمام اجرائی کند و مسکن مورد نیاز مردم را تامین کند.


1403/08/02
11:07:47
5.0 از 5
9
تگهای خبر: املاك , ثبت نام , ساخت و ساز , سازمان
این پست تاکسی مدرن را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱

لینک دوستان تاكسی مدرن

تاکسی مدرن

تگهای تاكسی مدرن

taximodern.ir - حقوق مادی و معنوی سایت تاكسی مدرن محفوظ است

تاكسی مدرن

سفارش آنلاین تاکسی مدرن