خالق تابلو سفالی ایستگاه تجریش:

نگهداری از آثار هنری در مترو راضی كننده نیست

نگهداری از آثار هنری در مترو راضی كننده نیست

تاكسی مدرن: خالق اثر تابلو سفالی «تهران قدیم» در ایستگاه مترو میدان تجریش معتقد است: نگهداری از آثار هنری هنرمندان در مترو مربوط به شركت بهره برداری می گردد كه متاسفانه چندان راضی كننده نیست.


مهدی عباسی نژاد در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به اینكه شرایط استانداردی برای نظافت آثار هنری در مترو تعریف نشده است، اظهار داشت: متاسفانه دو نمونه از آثار من را هم كه تمیز كرده بودند، بدتر كثیف شده بود. من و همسرم سال ها است كه در این حوزه كار می نماییم. یكی از كارهای بی نظیر همسرم در ایستگاه مترو مهرآباد هم به همین مشكل دچار شد و پس از تمیز كردن آن به حدی كثیف شد كه زیبایی و ظرافت كار را به هم زد.
او اظهار نمود: نگهداری از آثار هنری هنرمندان در مترو به شركت بهره برداری مربوط می گردد كه متاسفانه چندان راضی كننده نیست. مسوولی برای حفاظت و نگهداری از آثار هنری در مترو وجود ندارد. چند بار هم پیشنهاد دادیم و تلاش كردیم در این زمینه وارد گفت وگو شویم اما نشد. شاید مترو كمبود نیرو دارد یا متخصصی برای این كار وجود ندارد؛ البته حدود دو سال قبل از هنرمندان دعوت شد كه بعنوان پیمانكار گروهی تشكیل دهند تا تابلوها را مرمت نماییم اما شرایطی كه اعلام نمودند برای كار رضایت بخش نبود.
این هنرمند با اشاره به اینكه شرایط نگهداری از آثار هنری در متروی مشهد بهتر از تهران است، اعلام نمود: چونكه مسوول مشخصی برای این كار در متروی مشهد وجود دارد و مسوولیت سفارش و ساخت تابلوهای هنری به عهده بهره بردار است و تا آنجا كه من می دانم بخش عمرانی بیشتر از دو تابلو را اجرا نكرده است. اینكه افرادی دلسوز و متخصص مسوولیت نگهداری از آثار هنری را بر عهده بگیرند، شرایط بهتری به وجود می آورد چونكه مقرر است تابلوهایی كه ما می سازیم ۵۰ سال روی دیوار بماند و عمر كند.



چه زمانی بیشترین صدمه به آثار وارد می شود؟
عباسی نژاد با بیان اینكه بیشترین آسیب، زمانی به آثار وارد می گردد كه می خواهند كار را تحویل بهره بردار دهند، افزود: معمولا هنرمندان در انتها كارِ عمرانی، تابلوها را نصب می كنند كه برخی كارهای مربوط به ایستگاه های مترو نیمه تمام مانده است و زمانی كه بهره بردار می خواهد ابزار كار خودش را بیاورد، شرایط پیچیده و شلوغی به وجود می آید و به تابلوها صدمه وارد می گردد.
وی بیان كرد: به عقیده من مردم به آثار هنری كمتر صدمه می رسانند و اگر هم این اتفاق بیفتد، ناخواسته انجام می شود؛ برای مثال در یكی از ایستگاه ها تابلو نصب گردید اما پله برقی هنوز نصب نشده بود، زمانی كه در حال نصب پله برقی بودند به یكی از تابلوها صدمه وارد شد و بخشی از آن شكست. همینطور در ایستگاه حبیب الله سیلاب سبب بهم ریختگی كار شد.
او معتقد است: آثار هنری موجود در مترو نظر گردشگران بسیاری را جلب می كند. خیلی از گردشگران خارجی از مترو استفاده می نمایند و زمانی كه من با بعضی از آنها وارد گفت وگو می شوم نظرات جالبی درباره آثار هنری ایرانی در مترو دارند.
این هنرمند درباره اینكه چرا هنرمندانی كه آثارشان را به مترو واگذار می كنند، برای نگهداری درست از آن تضمین نمی خواهند؟ بیان كرد: بخش های مختلف مترو باید با هنرمندان همكاری كنند كه بندهایی در خصوص تضمین نگهداری درست از یك اثر به ما بدهند. بعضی از هنرمندان همچون خودم صحبت هایی با بخش های مختلف مترو داشتیم و این درخواست را به شیوه های مختلف مطرح كردیم اما نمی دانم مشكل چیست كه نمی توانند چنین بندهایی را به قرارداد اضافه كنند. متاسفانه پیگیری های ما به نتیجه نرسید.

تابلوی ضامن آهو در مترو مشهد

1397/05/05
13:49:47
5.0 از 5
5557
تگهای خبر: ایستگاه , عمرانی , مترو
این پست تاکسی مدرن را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۵

لینک دوستان تاكسی مدرن

تاکسی مدرن

تگهای تاكسی مدرن

taximodern.ir - حقوق مادی و معنوی سایت تاكسی مدرن محفوظ است

تاكسی مدرن

سفارش آنلاین تاکسی مدرن