بررسی ۵ ایراد طرح زوج و فرد
تاكسی مدرن: یك كارشناس حوزه حمل ونقل در مورد عوارض و نقاط منفی طرح زوج و فرد توضیحاتی را نمایش و ۵ ایراد اصلی اجرای این طرح طی سالهای گذشته را تشریح نمود.
مردان حیدری در گفت وگو با ایسنا، در مورد تأثیرات طرح زوج و فرد با اشاره به اینكه از مهم ترین عوامل بنیادین در توسعه اجتماعی و اقتصادی یك كشور، حمل و نقل آن است، اظهار داشت: حمل و نقل نه تنها بر فرآیند توسعه اجتماعی و اقتصادی تأثیر می گذارد، بلكه خود باز به صورت متقابل از تحولات اجتماعی و اقتصادی تأثیر می گیرد.
وی با اشاره به اینكه برمبنای سرشماری نفوس و مسكن سال ۱۳۹۵، شهر تهران دارای جمعیت ۸ میلیون نفر است كه با عنایت به مساحت ۷۳۰ كیلومترمربعی آن، تراكم جمعیتی معادل با ۱۲ نفر در هر كیلومترمربع دارد، اظهار داشت: همین طور از آنجایی كه خیلی از ساكنین حومه شهر، در تهران اشتغال دارند و در طول روز در این شهر تردد می كنند، جمعیت روزانه تهران بسیار بیشتر از آمار نمایش شده است و رشد جمعیت شهری و درنتیجه آن افزایش روزافزون تعداد وسایل نقلیه شخصی موجب احداث آثار نامطلوبی شده است.
حیدری با اشاره به اینكه هزینه های تحمیلی ساخت معابر، پاركینگ ها و همین طور اثرات ناشی از راه اندازی آنها، افزایش حجم ترافیك و زمان سفر، آلودگی های زیست محیطی مانند آلودگی هوا، آلودگی صوتی و... از آثار نامطلوب افزایش روز افزون تعداد وسایل نقلیه است، افزود: برای كاهش آثار نامطلوب در آذرماه سال ۱۳۸۴ طرح «زوج و فرد» اجرایی و آخرین تغییرات مربوط به آن، در سال ۱۳۹۰ انجام شد، به قول وی، اهداف طرح «زوج و فرد» شهر تهران را آن زمان كاهش آلودگی های زیست محیطی مثل آلودگی هوا و آلودگی صوتی به جهت كاهش شلوغی و حجم ترافیك در منطقه ممنوعه ترافیكی، بهبود شاخص های ترافیكی، تشویق شهروندان به استفاده از سیستم حمل ونقل همگانی، كاهش مطلوبیت استفاده از خودروی شخصی، جابه جایی ساعت انجام سفرهای غیراجباری به مقصد محدوده ی ممنوعه ترافیكی از ساعات اوج به ساعات غیر اوج، كاهش سفرهای عبوری از محدوده ی ممنوعه ترافیكی و... عنوان كردند، اما پس از مدتی این طرح اثرات منفی دیگری را سبب شد.
حیدری در تشریح نقاط ضعف طرح «زوج و فرد» اظهار داشت: "افزایش سرانه استفاده از موتورسیكلت" یكی از عوارض این طرح بود چراكه موتورسیكلت ها محدودیتی نداشتند و بیشتر كاربران محدوده ی ممنوعه ترافیكی تشویق به استفاده از موتورسیكلت شدند كه این امر موجب افزایش سرانه استفاده از موتورسیكلت شد.
وی با بیان اینكه "ایجاد شغل های كاذب موتورسیكلت محور" یكی دیگر از نقاط ضعف این طرح بود، اشاره كرد: با عنایت به وضعیت طرح ترافیك برای موتورسیكلت ها، خیلی از مردم ترجیح می دهند برای صرفه جویی در هزینه ها با استفاده از موتورسیكلت، بارهای خودرا جابجا كنند یا به جای استفاده از تاكسی یا خودروی شخصی یا حمل و نقل همگانی برای سفرهای درون شهری به مقصد یا از مبدأ محدوده ممنوعه ترافیكی از موتورسیكلت استفاده كنند.
حیدری با اشاره به اینكه "افزایش سرانه مالكیت خودروی شخصی" به واسطه طرح «زوج و فرد» از دیگر عوارض این طرح بود، اضافه كرد: با عنایت به اینكه در محدوده ی نسبتاً وسیعی از شهر تهران طرح زوج یا فرد اجرا شد، عده ای ترجیح می دهند كه دو خودروی شخصی با پلاك های زوج و فرد داشته باشند تا بتوانند همه روزه از این محدوده استفاده كنند كه این امر سبب افزایش سرانه مالكیت خودروی شخصی شده است.
وی با اشاره به اینكه طرح «زوج و فرد»با دائمی شدن و افزایش سرانه مالكیت خودروی شخصی، افزایش آلودگی هوا را به دنبال داشته است، اظهار داشت: "افزایش تخلفات به منظور ورود به طرح" یكی دیگر از دستاوردهای این طرح است چراكه با عنایت به اینكه بیشتر معابر ورودی محدوده ی ممنوعه ترافیكی توسط دوربین های ثبت تخلف كنترل می شود، عده ای برای پیشگیری از ثبت پلاك خودرو، اقداماتی مانند مخدوش كردن موقت پلاك و... انجام می دهند.
وی ادامه داد: با عنایت به بررسی عوارض و نقاط ضعف طرح زوج و فرد به نظر می آید، زمان انقضای این طرح به سر آمده و باید طرحی دیگر برای كاهش آلایندگی هوای تهران، تصویب كرد.
این پست تاکسی مدرن را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب