كرباسچی درباره گزارش 100 روزه نجفی چه گفت؟

كرباسچی درباره گزارش 100 روزه نجفی چه گفت؟

تاكسی مدرن: شهردار اسبق تهران نظرش درباره عملكرد 100 شهرداری تهران را گفت و با اشاره به اینكه ممنوعیت صدور هولوگرام باعث شفافیت مالی در شهرداری می گردد از نجفی و همه مدیرانشان در خواست كرد كه شهرداری را تبدیل به محلی كنند كه حقوق را به كار می دهد، نه به بیكاران.


به گزارش تاكسی مدرن به نقل از ایسنا، شهرنوشت با عنایت به گزارش 100 روزه شهردار تهران با غلامحسین كرباسچی، شهردار اسبق تهران درباره چالش های تهران و عملكرد صد روزه مدیران جدید شهر تهران مصاحبه ای كرده است كه در ادامه می خوانید.
* به نظر شما مبحث ممنوعیت صدور هولوگرام چقدر می تواند در وضعیت تهران اثرگذار باشد؟
بدیهی است آن چه این اواخر بعنوان هولوگرام انجام می شد، معجونی از عدم شفافیت بود و در عین حال شهرداری، دلال ها و كسانی كه از بیرون مداخله می كردند پیچیدگی های را به وجود می آورد كه احتمال فساد و كارهای مالی غیرشفاف را بالا می برد. از آنجائیكه در جریان مدیریت شهرداری پیش از آقای نجفی نبودم از قول مردم می گویم: ممنوعیت صدور هولوگرام روندی را كه در بعضی بخش ها خیلی معمول بوده است مختل كرده و از سوی دیگر روند قبلی كار را برای برخی تسهیل می كرد؛ اما این ممنوعیت صدور اقدام موثری است؛ چراكه از نشتِ درآمد شهرداری به بیرون جلوگیری می كند و باعث شفافیت مالی در شهرداری می گردد. هم اكنون وظیفه شهرداری این است كه هرچه سریع تر تكلیف كسانی را كه قبلا در این زمینه اقداماتی كرده اند، بده بستان های مالی داشته اند یا به شهرداری اعتماد كرده بودند روشن كنند.

*دغدغه آقای نجفی درآمد پایدار می باشد تا شهرداری بتواند نیازهای كنونی خویش را تامین و برای حال حاضر هزینه كند؛ نه مثل صدور هولوگرام كه آینده فروشی می كرد.
درآمد پایدار شهرداری باید مبتنی بر این فلسفه باشد كه هركس از شهر و امكانات شهری بیشتر استفاده می نماید، باید بار بیشتری از هزینه های شهر را بر دوش داشته باشد چراكه قرار نیست سوبسیدی از دولت، درآمد نفت و منابع ملی به سازمان شهرداری داده شود. اگر بخواهیم مدیریت شهری را به یك مجموعه آپارتمانی تشبیه كنیم، شورای شهر نقش هیات مدیره را ایفا می كند و شهرداری، مدیر مجموعه ساختمانی است كه 700 كیلومتر طول و عرض دارد. طبیعی است كه هر كس تعداد واحد و ماشین بیشتری داشته باشد و جای پارك بیشتری بخواهد باید هزینه بیشتری بپردازد. این خود یكی از درآمدهای پایدار شهرداری و امكان جدید برای تعدیل هزینه های آن است.

به نظرم هم اكنون شهرداری گران اداره می گردد. سازمانی كه سال 1377 با 12 هزار نفر اداره می شد حالا به قول آقایان حدود 67 هزار كارمند دارد. مردم می خواهند شهرشان خوب اداره شود، نه گران؛ ازاین رو صرفه جویی خود یكی از درآمدهای پایدار می باشد. روش های اداره شهر باید كمترین هزینه را بر بودجه شهرداری تحمیل كند.

*چه روش های تولید درآمد می تواند اداره شهر را با كمترین هزینه ممكن كند؟
شهر یك پدیده مدرن است و ما نمی توانیم در یك پدیده مدرن سنتی فكر كنیم. باید درآمد شهرداری های مختلف دنیا را بررسی كنیم و تركیبی متناسب با فرهنگ، وضعیت درآمدی مردم و استفاده ای كه قشرهای مختلف مردم از شهر دارند، تعریف كنیم. در خیلی از شهرهای مدرن دنیا، حمل و نقل یكی از بزرگترین منابع درآمد شهرداری است. البته منظور صرفا فروش بلیت اتوبوس یا مترو نیست بلكه عوارض استفاده از اتوبان، پاركینگ ها و... از منابع مهم كسب درآمد محسوب می شوند؛ تا حدی كه گفته می گردد حداقل تا سقف یك سوم از هزینه های مربوط به حمل و نقل از محل اجاره پاركینگ ها تامین می گردد.

شهرداری باید روی این مورد برنامه ریزی كند كه اگر كسی می خواهد به صورت نامحدود از اتومبیل شخصی اش استفاده كند، باید تحمل هزینه رفت و آمد آن را هم داشته باشد. این مورد چیزی نیست كه صرفا درباره حمل و نقل صدق كند بلكه هر كس از امكاناتی كه شهر در اختیارش گذاشته استفاده می نماید باید هزینه های آن را هم پرداخت كند، راه دیگری هم وجود ندارد. محل تامین درآمد شهرداری گرفتن عوارض از مردم است، اما باید شهرداری این هنر را داشته باشد كه شهر را به بهترین و ارزان ترین روش اداره كند.

* ارتباط نجفی با دولت نسبت به مدیریت پیشین شهرداری بهتر است، از سوی دیگر دولت در پایتخت مستقر است و از امكانات شهر تهران استفاده می نماید. با این حساب فكر نمی كنید لازم باشد دولت بدهی اش به شهرداری را پرداخت كند؟
من امیدوارم دولت رابطه اش را با شهرداری برپایه روابط تنظیم نكند بلكه ضوابط را معیار خود قرار دهد. آقای نجفی آدم خیلی خوبی است و حتما رابطه خوبی هم با اعضای هیات دولت و رئیس جمهوری دارد، اما این رابطه خوب نباید تنها دلیل پرداخت بدهی باشد. ان شاءالله كه اینطوری نیست. به هر حال دولت هم یك مجموعه است و باید مثل وزارت خانه های مختلف، شركت های دولتی و سازمان های وابسته به وزارت خانه ها هزینه استفاده از امكانات شهری را بپردازد. اما این هم پذیرفته نیست كه دولت كمك ویژه ای از بودجه عمومی به شهرداری تهران كند و قاعدتا هم این كار را نمی نماید.

*همان طور كه اشاره كردید در دوره شهرداری شما تعداد نیروها 12 هزار نفر بوده اند و الان طبق آمار 67 هزارو 400 نفر هستند. نظر شما در رابطه با تعداد پرسنل مشغول به كار چیست؟
وقتی وارد شهرداری شدم حدود 35 تا 40 هزار پرسنل در شهرداری بودند و وقتی شهرداری را ترك می كردم، این تعداد به 10 تا 12 هزار نیرو رسیده بود. نیروهایی را كه از نظر ما كاری بودند و وظیفه و مسئولیتی برعهده شان بود با برون سپاری و خصوصی سازی از شهرداری منفك كردیم. اما متاسفانه در طول این سالها با سیاست هایی كه مدیریت های گذشته داشتند، نه تنها دوباره همه آن ها به دامان شهرداری برگشتند بلكه 50 تا 60 درصد هم به این تعداد اضافه شده است. این كار باید دومرتبه انجام بگیرد. یعنی باید سازمان ها و شركت های شهرداری برپایه وظیفه و كاری كه انجام می دهند، حقوق دریافت كنند و كسی از آن سازمان ها خویش را حقوق بگیر شهرداری نداند. اگر كاری را انجام دادند و توانستند وظیفه ای را كه برعهده شان گذاشته شده به سرانجام برسانند باید مزدشان را دریافت كنند و آن شركت برپایه قراردادی كه با شهرداری دارد، بودجه ای بگیرد و حقوق پرسنل را بدهد. اگر هم یك روز احیانا سازمانی یا شركتی كارش را به درستی انجام نداد و شهرداری به این نتیجه رسید كه كار را به یك بخش خصوصی دیگر محول كند، باید همكاری اش را با آن سازمان یا شركت قطع كند.

باید بدانیم شهرداری وزارت كار نیست كه محل تولید شغل و جمع آوری آدم های بیكار باشد. این پولی است كه مردم از نان شب و حقوق اندكشان به شهرداری پرداخت می كنند و هیچ وقت راضی نیستند به آدم هایی پرداخت شود كه كارآیی لازم را ندارند و وجودشان در مجموعه شهرداری مفید نیست. باید تلاش كنیم شهر ارزان اداره شود. آقای نجفی و همه مدیرانشان باید شهرداری را تبدیل به محلی كنند كه حقوق را به كار می دهد، نه به بیكاران. ممكن است این كار به مذاق عده ای خوش نیاید و در وهله اول وجهه خوبی در افكار عمومی نداشته باشد، اما بسیار مهم است و در نهایت مطالبه مردم از شهرداری این خواهد بود كه 500، 600 میلیارد تومان حقوق را به حداقل ممكن برساند.

بزرگترین درآمد شهرداری می تواند از همین صرفه جویی ها حاصل شود و بعد بدون نیاز صدور هولوگرام و فروش تراكم به فكر منابع درآمدی دیگر باشند. البته همان موقع هم شهرداری با تراكم اداره نمی شد و چیزی كه در روز اول تصویب شد، كارهای عمرانی و مترو بود؛ یعنی این طور نبود كه ما تراكم بفروشیم و از قِبَل آن حقوق جاری عده ای را پرداخت كنیم. از این به بعد هم باید تلاش بر این باشد كه هر بخشی از شهرداری با حداقل هزینه و حداكثر كارایی به انجام وظیفه خود بپردازد.

*به عنوان شهردار سابق سفارش شما به آقای نجفی چیست؟
شهرداری یك كار اجرایی بسیار طاقت فرساست. آقای نجفی باید از نیروهای توانمند و آشنا به مدیریت شهری و در عین حال جوان، سرحال و شاداب استفاده كند تا مثل همه شهرهای بزرگ و كوچك دنیا هر روز روش ها و ابتكارات جدیدی برای حل مشكلات در نظر گرفته شود قدم آقای نجفی كه روی چشم شهروندان! ولی تلاش ایشان در جذب نیروهای توانمند، شاداب، پرانرژی و فعال باید واقعی باشد. خدای ناكرده شهرداری جای مدیران بازنشسته و خسته نیست. افرادی مثل ما كه 60، 65 سال از عمرشان گذشته دیگر خیلی توانمندی لازم برای كارهای سنگین اجرایی را ندارند، این امر در دنیا هم تجربه شده است و نباید فكر كنیم ما استثناء هستیم. اگر كسی می توانست كاری كند تا حول و حوش همین سن و سال كرده بود. باید صحنه را به جوانان واگذار كنیم، ترسی از ورود آنان نداشته باشیم چون آن ها هم مثل ما دلسوز هستند و نوآوری دارند. باید نیاز شهر را حس كنیم و مدیریت ها را در همه سطوح به نسل جدید بدهیم. كنارشان بمانیم تا اگر احیانا اشتباه یا خطایی در كارشان بود بتوانیم به آن ها گوشزد و مدیریتشان را تصحیح كنیم. باور داشته باشیم نسل جوان سواد فراوانی دارد و انرژی و معلوماتش از نسل ما بیشتر است. بگذاریم جوانان شهر را اداره كنند.



1396/09/17
23:07:32
5.0 از 5
5013
تگهای خبر: تولید , شهرداری , مترو
این پست تاکسی مدرن را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۵

لینک دوستان تاكسی مدرن

تاکسی مدرن

تگهای تاكسی مدرن

taximodern.ir - حقوق مادی و معنوی سایت تاكسی مدرن محفوظ است

تاكسی مدرن

سفارش آنلاین تاکسی مدرن