اتوبوس های فرسوده، عامل مهم انتشار آلودگی
به گزارش تاکسی مدرن ۶۰ درصد آلودگی هوای شهر تهران به دنبال فعالیت منابع متحرک آلودگی هوا ایجاد می شود. بخشی از منابع متحرک آلودگی که عموما فرسوده شده اند و کیفیت و استاندارد لازم را ندارند و به آلودگی موجود در هوای شهر می افزایند، اتوبوس ها هستند این در حالیست که در قانون هوای پاک توجه ویژه ای به مبحث وسایل نقلیه فرسوده شده است.
به گزارش تاکسی مدرن به نقل از ایسنا، آلودگی هوای شهر تهران که بیشتر از دو دهه گریبانگیر پایتخت بوده است به دلیل عوامل مختلفی به وجود می آید. یکی از عواملی که سهم عمده ای در آلودگی هوا را به خود اختصاص می دهد، آلاینده هایی است که به وسیله منابع متحرک ایجاد و وارد جو می شوند. خودرو های شخصی، موتورسیکلت ها و وسایل نقلیه عمومی مانند اتوبوس ها نقش موثری در آلوده کردن هوا دارند.
در شرایطی که بنا بر اعلام پلیس راهنمایی و رانندگی ۳۲ درصد از کل وسایل نقلیه در کشور فرسوده است و به صورت اختصاصی ۶۰۰۰ هزار دستگاه اتوبوس شخصی و دولتی در سطح شهر تهران فعالیت دارند که میانگین عمر آنها ۱۳ سال است. در حالیکه حداکثر عمر این اتوبوس ها۱۰ سال است، خارج کردن این ناوگان فرسوده و نوسازی و اصلاح این ناوگان می تواند اولویت بالاتری نسبت به برخی طرح های ذکرشده در قانون هوای پاک داشته باشد.
قانون هوای پاک که از سال ۹۶ برای کاهش آلودگی هوا به تصویب رسیده است، در ۳۴ ماده به راهکارهای مقابله با آلودگی هوا و وظایف دستگاه ها و نهادها برای کاهش فعالیتهای آلاینده های هوا می پردازد. یکی از این مباحثی که در این قانون به آن اشاره شده «خودروهای فرسوده» است. برپایه آئین نامه ماده ۸ این قانون با عنایت به کاهش ایمنی و آلایندگی انواع وسایل نقلیه با گذشت زمان در اثر استهلاک و پوسیدگی اجزا و بدنه، شاخص سن مرز فرسودگی به جای سن فرسودگی تعیین شده و خودرو های مشمول ملزم به افزایش دفعات سالانه معاینه فنی و افزایش هزینه های تردد هستند این در حالیست که به قول زهره عبادتی - معاون محیط زیست انسانی اداره کل محیط زیست تهران - با وجود این که یکی از مهم ترین مواد قانون هوای پاک، ماده ۸ و در ارتباط با از رده خارج کردن خودرو های فرسوده است، این مورد به شدت مغفول واقع شده چون که یک مرتبه بعد از تصویب، توسط دیوان عدالت اداری ابطال و خرداد سال جاری باردیگر آئین نامه آن مصوب شد.
برای اجرای این قانون همچون آئین نامه ماده ۸ آن چالش های زیادی وجود دارد. یکی از این چالش ها مساله کاتالیست در خودروهاست. استفاده از کاتالیست در خودرو ها، یکی از طریق های کنترل آلاینده های منتشره از منابع متحرک آلودگی هواست البته در این حوزه هم سودجویان نشان داده اند که حتی برای ریه های خود هم ارزشی قائل نیستند و نفس های مردم را هم در ازای پول معامله می کنند. وجود این قطعه که از عناصر ارزشمندی تشکیل شده، برای تثبیت آلاینده ها و قبولی در معاینه فنی لازم است اما اجاره کاتالیست در بعضی مراکز غیر مجاز گزارش شده است.
مشکل آلودگی هوای تهران، مساله ای ویژه است و حل آن باید با عنایت به ظرفیت ها و پتانسیل فنی این شهر انجام بگیرد. در چاره این معضل توجه به منابع متحرک آلاینده هوا یکی از اولویت های اصلی است چون که سهم عمده ای در آلودگی هوای پایتخت را به خود اختصاص می دهد.
قانون هوای پاک جامعی است و توانسته از همه ابعاد به مبحث آلودگی هوا در شهر تهران بپردازد. مساله اتوبوس های فرسوده بعنوان یکی از منابع متحرک آلودگی هوا موضوعی بسیار مهم می باشد که باید به آن توجه گردد. شاید بهتر باشد بر مبنای قانون هوای پاک ابتدا تکلیف موضوعی مانند فرسودگی اتوبوس های موجود در تهران که بخشی از منابع متحرک آلاینده هستند، مشخص شود. برای دستیابی به این هدف باید دستگاههای مختلف دست به دست هم دهند والا با حلوا حلوا کردن کام تلخ هوای تهران شیرین نخواهد شد.
این پست تاکسی مدرن را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب