به بهانه ۲۹ دی، روز هوای پاك

متهم اصلی آلودگی هوا همچنان آزادانه می چرخد!

متهم اصلی آلودگی هوا همچنان آزادانه می چرخد!

تاكسی مدرن: خودرو، موتورسیكلت، صنعت و در نهایت ˮماˮ همه آن چیزی هستیم كه سبب شده هر سال سخت تر و جان فرساتر از سال قبل در پایتخت و سایر كلان شهرهای كشور نفس بكشیم. در این میان شاید بتوان گفت موتورسیكلت ها بعنوان یكی از اصلی ترین عوامل آلایندگی شهرها همچنان آزادانه در شهرها می چرخند و كسی توجهی به آنها ندارد.



به گزارش تاكسی مدرن به نقل از ایسنا، آرزوی داشتن هوای پاك در تهران شاید به همین شعار یك هفته ای "قانون هوای پاك، قانون نفس" در سال ۱۳۹۶ كه از ۲۹ دی ماه با نام روز هوای پاك آغاز می گردد هم خلاصه نشود، چون كه در سراسر سال جاری نه تنها شرایط نسبت به گذشته بهبود نیافته بلكه با كم شدن میزان بارش باران و برف، شرایط نفس كشیدن میلیون ها ساكن پایتخت و سایر كلان شهرها نسبت به گذشته سخت تر شد و در بعضی روزها میزان آلودگی هوا به بیشترین حد خود طی چند سال اخیر رسید و مردم را بیش از هر زمان دیگری برای ادامه حیات در كلان شهرهای كشور به فكر فرو برد.

از بزرگترین چالش های زیست محیطی در تهران میزان آلودگی بالای هوا است كه این مسئله بغرنج با عنایت به جمعیت بالای پایتخت و وضعیت برودت هوا در فصل سرما جدی تر از هر زمان دیگری سلامت مردم ساكن تهران را به مخاطره می اندازد و سهم بالای وسایل نقلیه از خودروها تا موتورسیكلت ها بعنوان اصلی ترین آلاینده های هوای پایتخت در كنار سهم هرچند كمتر صنایع و هم موتورخانه های دستگاه های دولتی و مجتمع های تجاری و مسكونی همچون مواردی است كه باید مرتبط با آن چاره اندیشی شود.

پدیده برودت هوا در مقاطع زمانی كه دمای هوای پایتخت كاهش می باید با عنایت به میزان آلایندگی بیش از اندازه وسایل نقلیه اعم از خودروها و موتورسیكلت ها در كنار سهم كمتر صنایع و موتورخانه ها بعنوان یكی از چالش های اصلی زیست محیطی پایتخت و مردمان ساكن در این شهر به شمار می آید.

سهم ۱۰ درصدی موتورسیكلت ها در آلایندگی هوا

با توجه به این كه بالغ بر ۸۵ درصد میزان آلایندگی هوا در تهران به ناوگان حمل ونقل مربوط می شود، موتورسیكلت های كاربراتوری بعنوان وسائل نقلیه تك سرنشین سهم به سزایی در افزایش آلودگی هوای پایتخت ایفا می كنند كه به قول رئیس اداره خودرو و نیرو محركه وزارت صنعت، معدن و تجارت سهم موتورسیكلت ها در آلایندگی هوا حدود ۱۰ درصد است.

یكی از اساسی ترین مشكلات موتورسیكلت كاربراتوری این است كه میزان آلایندگی آنها پایدار نیست و كاربر می تواند میزان مصرف این وسیله نقلیه را دستخوش تغییر كرده و بر میزان آلایندگی هوا بیفزاید، اما موتورسیكلت های انژكتوری دارای ثبات و پایداری در سوخت رسانی هستند و همان مشخصات اولیه خود در زمان تولید كارخانه ای را حفظ می كنند و تا آخر عمر خود با همین خصوصیت ها مورد استفاده قرار می گیرند تا كاربر نتواند آن ها را دچار تغییر كند.

طبق آمار از ۱۱ میلیون موتورسیكلت در كشور ۳. ۵ میلیون موتورسیكلت در تهران جابه جا می شوند كه تا پیش از سال ۱۳۹۶ تمامی آنها كاربراتوری بودند و حتی بعد از مصوبه هیات وزیران به منظور تولید موتورسیكلت های انژكتوری به جای موتورسیكلت كاربراتوری از ابتدای سال جاری، طی شش ماهه نخست تنها ۴۸ هزار موتورسیكلت انژكتوری تولید شده و این در شرایطی است كه عمده تولید موتورسیكلت در نیمه نخست سال بوده و تنها ۲۵ درصد تولید این وسیله نقلیه در شش ماهه دوم سال مدنظر قرار می گیرد.

موتورسیكلت ها ۴ برابر خودروها آلودگی دارند

صحبت های نیره پیروزبخت-رییس سازمان ملی استاندارد ایران- اما در این رابطه قابل تامل است، اینكه یك موتورسیكلت كاربراتوری چهار برابر یك خودرو تولید آلودگی می كند و اغلب موتورسیكلت هایی كه در سطح شهر تردد می كنند كاربراتوری هستند كه هم اجازه مسافركشی دارند و هم باربری كه بیشترین صدمه را به وضعیت هوای شهرها وارد می كنند.

سهم كمتر از ۱۰ درصدی صنایع در آلودگی هوای تهران

همچنین شاهپور قنبری -مدیرعامل شركت شهرك های صنعتی استان تهران- سهم صنایع در میزان آلودگی هوای تهران را كمتر از ۱۰ درصد دانست و در ارتباط با تاثیر صنایع در میزان آلایندگی هوای تهران اعلام نمود كه برپایه آمار عرضه شده بیش از ۸۵ درصد آلایندگی هوای تهران مربوط به ناوگان حمل ونقل است و برپایه برآوردهای صورت گرفته رقمی كمتر از ۱۰ درصد آلودگی هوای تهران به بحث صنایع مربوط می گردد.

وی با اشاره به این كه ۱۸ شهرك صنعتی در حال بهره برداری در استان تهران وجود دارد می گوید از این ۱۸ شهرك صنعتی ۱۶ مورد در شعاع كمتر از ۱۲۰ كیلومتر و دو شهرك صنعتی در شعاع بیش از ۱۲۰ كیلومتر قرار دارند و تنها صنایع انتقالی با رعایت اصل همجواری می توانند در شهرك های صنعتی مربوطه در شعاع كمتر از ۱۲۰ كیلومتر قرار گیرند.

مدیرعامل شركت شهرك های صنعتی استان تهران در ادامه با بیان این كه طبق ماده ۱۱ قانون هوای پاك باید ایجاد، انتقال و توسعه هر واحد صنعتی تنها با مجوز سازمان محیط زیست انجام شد، خاطرنشان كرد كه باید بدانیم كه یك پنجم سوخت كشور در تهران مصرف می گردد و سهم وسائل نقلیه در میزان آلودگی هوای تهران بسیار بالاست.

قنبری علاوه بر اینكه سهم وسائل نقلیه در میزان آلایندگی هوای تهران را جدی بر شمرد تصریح كرد كه باید به نقش دستگاه های دولتی و سایر ساختمان ها همچون مجتمع های مسكونی، تجاری و غیره هم اشاره نماییم، هرچند سهم وسائل نقلیه در این خصوص بیش از ۸۵ درصد برآورد شده و صنایع نقشی كمتر از ۱۰ درصد دارند.

وی با اشاره به اینكه شهرك های صنعتی در بحث آلودگی هوای تهران مقوله همجواری را رعایت كرده و كارخانجات ملزم به اقدامات پیشگیرانه جهت جلوگیری از افزایش میزان آلایندگی با نصب فیلترهای مربوطه هستند، بیان كرد كه متاسفانه طی سالیان اخیر به گونه ای اقدام شده تا باد قالب در شهر تهران فرصت وزیدن نداشته باشد و منافذ كریدورهای هوا از غرب به شرق برپایه ساخت وسازها بسته شود.

سهم غیر قابل انكار معادن در آلودگی هوای تهران

چندی پیش مسئولان سازمان صنعت، معدن و تجارت ادعا كرده بودند كه معادن استان تهران باعث آلودگی هوا نمی شوند و تنها گرد و خاكی تولید می كنند كه در همان منطقه در زمان كوتاهی به زمین می نشینند.

معاون فنی محیط زیست استان تهران در واكنش به این اظهارات ضمن تاكید بر اینكه اظهار ظر درباره آلودگی هوا برعهده محیط زیست است، اظهار داشت كه سهم صنایع كانی غیرفلزی در آلودگی هوا را نمی توان انكار كرد.

وی همینطور با اشاره به اینكه منابع متحرك علت ۸۰ درصد از آلودگی هوای تهران هستند، خاطرنشان كرد كه برخی منابع ثابت مانند فعالیت های صنعتی، معدنی، تولید و تجاری، بالقوه باعث آلودگی هوا می شوند كه سهم این منابع ثابت در آلودگی هوای تهران ۲۰ درصد است.

دو مقوله مهم در ارتباط با كاهش آلایندگی

دو مساله كه باید در ارتباط با كاهش میزان آلایندگی هوا در دستور كار قرار گیرد، تبدیل موتورسیكلت ها از كاربراتوری به انژكتوری است تا شاهد ثبات و پایداری در میزان مصرف سوخت باشیم و كاربر نتواند از این مورد بهره برده و مصرف سوخت خویش را افزایش دهد.

علاوه بر این مساله ی دیگری كه باید به صورت حتم در جهت آن گام برداشت تعریف مبحث تعویض كاتالیست در معاینات فنی است. طبق آخرین شنیده ها در بحث معاینه فنی موتورسیكلت ها در تهران تنها یك یا دو مركز امكان آزمون معاینه فنی دارند و همین دو مركز هم از متقاضی چندانی برخوردار نیستند.

راهكارهای استاندارد برای كاهش آلودگی هوای پایتخت

آغاز طرح معاینه فنی موتورخانه های دستگاه های كشوری و دولتی و هم بررسی اثرات مایع افزودنی "بوست" به سوخت مورد استفاده در وسائل نقلیه متحرك و هم سیستم های ساكن بعنوان دو پروژه از جانب سازمان استاندارد استان تهران همچون اقداماتی است كه در جهت كاهش آلودگی هوای تهران مدنظر قرار گرفته است.

معاینه فنی موتورخانه های دستگاه های دولتی در تهران مربوط به چیدمان، نحوه احتراق، مشعل و دیگ است كه متناسب با ظرفیت حرارتی مورد بازرسی و كنترل قرار می گیرند. باید بدانیم كه اگر موتورخانه ای كه دو مشعل داشته باشد حدود پنج تا هفت خودرو می تواند آلایندگی تولید كند كه این مساله باعث افزایش میزان آلودگی هوا در سطح شهر خواهد شد.

ماموریت ضربتی وزارت صنعت برای كاهش آلودگی هوا

وزارت صنعت، معدن و تجارت در جهت كاهش وضعیت آلودگی هوای كلان شهرها مكلف به انجام ماموریت ضربتی تعریف شده توسط هیات دولت شد. محمد شریعتمداری و وزارتخانه متبوعش بعد از بررسی گزارش توسط هیات دولت وضعیت آلودگی هوای كلان شهرها و اقدامات انجام شده دراین رابطه و هم تعیین ماموریت ها به منظور بهبود شرایط نامساعد موجود مكلف شده است با همكاری وزارتخانه های كشور، راه و شهرسازی و هم سازمان برنامه و بودجه طرح بهسازی و نوسازی ضربتی ناوگان حمل و نقل عمومی كلان شهرها را با استفاده از حداكثر توان تولید داخل و بهره گیری از ابزارهای مالی و سرمایه گذاری قانونی ارائه نمایند.

سكانس پایانی...

هوای پاك، خداحافظی با ترافیك، اسقاط خودروهای فرسوده و آلاینده، آخر موتورسیكلت های كاربراتوری، نوسازی صنایع و در نهایت تغییر رفتار مردم در جهت كاهش آلودگی هوا و تاثیر بسزا در كمك به وضعیت موجود همه آن چیزی هستند كه این روزها هر پایتخت نشین و هر كسی كه ساكن سایر كلان شهرهای كشور است، در آرزوی آن گذر عمر می كند تا شاید با تدابیر ضربتی یا دوراندیشانه مسئولان بتواند به حیات در شهرهای بزرگ كشور امیدوار باشد؛ مسئله ای كه تا كنون در مسیر عملیاتی شدن و تحقق آن گام اساسی برداشته نشده و در حد حرف و شعار باقی مانده است.




1396/10/29
18:36:06
5.0 از 5
4869
تگهای خبر: تولید , صنعت
این پست تاکسی مدرن را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳

لینک دوستان تاكسی مدرن

تاکسی مدرن

تگهای تاكسی مدرن

taximodern.ir - حقوق مادی و معنوی سایت تاكسی مدرن محفوظ است

تاكسی مدرن

سفارش آنلاین تاکسی مدرن